CD: Edith Piaf - Platinum Collection

Chantal (rocha01)
Wie kent deze vrouw niet; de kleine Française met de kromme rug en de verkrampte handen... maar met een markante stem zoals er maar weinigen in de geschiedenis hebben. Je hoeft geen liefhebber van haar muziek te zijn, of van muziek in het algemeen om te weten over wie hier nu gesproken wordt: Edith Piaf. Heel wat bekende nummers zullen meteen in het geheugen schieten zoals La Vie En Rose, Non, je ne regrette rien en Sous Le Ciel De Paris. Het zijn allemaal songs die de tand des tijds hebben overleefd en nog steeds door velen graag gehoord worden. Deze drie tracks staan dan ook natuurlijk op de editite die hier wordt besproken: Edith Piaf - Platinum Collection. Het betreft een uitgave met een drietal cd's, die tezamen een heel goed beeld geven van wat deze zangeres in haar carrière heeft voorgebracht. Ga er maar eens lekker voor zitten!

Waan je op een terrasje aan de voet van de Sacre Coeur, op een bankje onder de Eiffeltoren of in een klein Frans cafeetje. Het maakt niet uit waar, als het maar Parijs is. Heb je dit beeld te pakken? Druk dan nu op de 'play-toets' van je cd-speler en laat de klanken van het kleine vrouwtje met de grote stem tot je komen. Zie je wel; je hoeft niet per se uren te rijden om die complete Parijse sfeer op te snuiven. Een cd en wat inbeeldingsvermogen is voldoende. Dit is dan ook wel te danken aan Edith Piaf en de manier waarop zij haar liedjes ten gehore brengt. De collectie die hier is samengesteld geeft een dermate goed beeld van al wat zij heeft gezongen, dat je mag spreken van een oeuvre-box. Van de bekende nummers zoals die eerder al genoemd werden tot de wat minder bekende als La Foule, Cri du Coeur, Mea Culpa en Toi Qui Sais (alhoewel ze voor een Piaf-fan natuurlijk allemaal bekend zijn). Het gaat te ver hier alle nummers van deze 3 cd-box te noemen, daarvoor moet je hem zelf maar aanschaffen. Het is zeer zeker de moeite waard, dat is een feit.

Edith Piaf in haar jonge jaren

Morgen is het 44 jaar geleden dat Piaf overleed (9 oktober 1963). Een moment om even stil te staan bij haar carrière is op die dag misschien, zeker voor de echte fans, wel een mooi eerbetoon. Deze cd-box helpt je om het beeld weer levendig te maken.

'Non, je ne regrette rien' is vast het zinnetje dat je zult uitspreken als je de collectie in je bezit hebt; je zult geen spijt hebben van die aankoop.

Label: EMI CATALOGUE Datum: 7 september 2007