CD: KT Tunstall - Drastic Fantastic

Joost Melis (Pink_Floyd)
Sommige mensen zit het leven (na een tijd van hard ploeteren) ineens behoorlijk mee, zo ook KT Tunstall. Ze is zeker niet de minst onplezierige dame om tegenaan te kijken, heeft een gouden keeltje en een vrachtlading prijzen op de schoorsteenmantel staan naar aanleiding van haar overdonderende debuutalbum Eye to the Telescope. De catchy popblues van het eerste succesnummer 'Black Horse and the Cherry Tree' en de opvolger 'Suddenly I See' waren er mede verantwoordelijk voor dat haar debuut meer dan vier miljoen keer langs de scanner bij de toonbank ging. Momenteel ligt haar tweede studioalbum Drastic Fantastic in de schappen.

Op de Moloko-flavoured cover posseert Kate (KT) in een uitdagend rokje en een glinsterende gitaar. Een beetje overdone is het wel, dit is echter geen maatstaf voor haar muzikale inzet op deze plaat. Die is catchy, uitdagend, speels en hitgevoelig, maar tegelijkertijd toch nergens te geproduceerd of geforceerd. Eigenlijk is het het tegenovergestelde van de hoes. Alhoewel, daar je kan naar blijven kijken, en naar het album kan je blijven luisteren. Afwisseling genoeg, van regelrechte pophitsingles tot ingetogen breekbaarheid. De eerste single 'Hold On' gaat verder waar 'Eye to the Telescope' stopte, weer een verslavende radiohit van jewelste. Ook 'I Don't Want You Now' is van dat karakter. Zelf omschrijft ze het als "Kirsty MacColl doing Teenage Kicks" (van The Undertones). De verfrissende upbeat swingpop zoals 'Little Favours', 'Funnyman' en 'Saving My Face' worden in balans gehouden door ingehouden tracks à la Bic Runga met een tikkeltje Thea Gilmore. 'Hopeless' refereert weer licht aan Suzanne Vega. In 'Someday Soon' tovert ze wat jazz naar boven, terwijl de intimiteit dichterbij komt in 'Beauty of Uncertainty'.

KT Tunstall neemt wat meer risico op dit album, haar zanglijnen gaan dieper en reiken verder. Ze speelt daarnaast voor het eerst leadgitaar en nog een rits andere instrumenten op het album. Een jonge vrouw met ballen zoals we ze het liefst zien. Een cd die volledig dolgedraaid gaat worden in vele cd-spelers, ook in die van mij.

Label EMI Datum: 6 september 2007 Waardering: