CD: Putumayo - Israel

Chantal (rocha01)
Putumayo is hèt label als het gaat om wereldmuziek. Inmiddels zijn er al heel veel cd's verschenen die muziek van alle continenten laten horen. In september is daar de cd Israël bijgekomen. Zegt men 'Israël', dan denkt men meteen aan oorlog, bombardementen en conflicten tussen Palestijnen en Israëliërs. Maar dat het land meer is dan dat wordt vaak vergeten. Zo heeft het ook een geheel eigen muziekcultuur die een samensmelting lijkt te zijn van allerlei subculturen. Deze samensmelting in muziek zou misschien ook eens op de regimes daar moeten overslaan... het zou een oorlog kunnen oplossen. Vooralsnog zullen we het moeten doen met alleen de beleving van de muziek, die 'vrede' in het land kunnen we er helaas niet mee bewerkstelligen.

De cd is een verzameling van Israëlische artiesten die elk hun eigen stijl hebben, maar die ook allen herkenbaar zijn aan een duidelijke Israëlische stijl. Blijkbaar is er dus zoiets als 'Israëlische' muziek. Wat bij elk nummer meteen opvalt zijn de heerlijke en vooral ook aanstekelijk werkende percussie partijen. Probeer je voet maar eens stil te houden... het lukt je niet. Naast de percussie wordt er veel gebruik gemaakt van de gitaar, een instrument dat zich uitermate goed leent voor deze muziekstijl. Het maakt de nummers lieflijk, maar niet te braaf. Een echt stevig nummer staat er niet op de cd, maar dat is absoluut geen gemis. Juist de consistentie in de nummers is heel prettig om te ervaren. Het geeft ook duidelijk aan dat geen enkele artiest op dit album onder doet voor een ander. Van Etti Ankri naar Hadas Dagul via Zafa naar Tea Packs om uit te komen bij The Idan Raichel Project . De namen geven meteen al dat wereldse gevoel. Hun muziek doet de rest.

The Idan Raichel Project

Het album straalt heel duidelijk het multiculturele imago van dit land in het Midden Oosten uit. Dat Israël een rijke muziekcultuur bezit, is uit deze cd heel goed op te maken. Putumayo heeft met deze uitgave weer een succesvolle uitbreiding op hun collectie wereldmuziekcd's gedaan. Het mooie van Putumayo is ook dat 2% van de opbrengst van elk verkocht album ten goede komt aan een ideële organisatie. In dit geval zijn dat Latet – Israeli Humanitarian Aid (zij bekommeren zich om de minder bedeelden in het land) en A New Way (zij proberen meer tolerantie, vriendschap en samenwerking te creëren tussen Joodse en Arabische kinderen en ouders). Op deze manier help je als koper van het album meteen ook de bevolking; kun je je een mooiere bijkomstigheid voorstellen?

Label Putumayo World Music Datum: 23 september 2007