DVD: Zodiac

Lars (detulp050)
In de jaren zeventig en begin jaren tachtig was een groot deel van de Verenigde Staten met regelmaat in de ban van de 'Zodiac'. Een moordenaar die met een ogenschijnlijk volstrekte willekeurigheid mensen om het leven bracht en amper sporen achterliet. Hij plaagde de politie door gecodeerde brieven naar kranten te sturen. Die brieven moesten op de voorpagina van de lokale kranten worden geplaatst om nieuwe moorden te voorkomen. Ondanks meerdere verdachten werd nooit onomstotelijk bewezen wie verantwoordelijk was voor de deze moorden. Het verhaal van de 'Zodiac' werd al meerdere malen verfilmd en sinds kort is er een nieuwe versie uitgebracht op dvd, geregisseerd door David Fincher.

Waar in vorige verfilmingen van de Zodiac-moorden de nadruk voornamelijk lag op de moorden en het kat-en-muis-spel, daar focust deze verfilming meer op het speurwerk. Waar bij een normale moordzaak het onderzoek vooral wordt geleid door rechercheurs, leiden de ingezonden brieven ertoe dat ook journalisten zich gaan bemoeien met het oplossen van de moorden. In Zodiac zijn met name twee medewerkers van de San Francisco Chronicle nauw betrokken bij de zaak. Robert Graysmith (Jake Gyllenhaal) is een jonge cartoonist bij de krant. Hij raakt betrokken bij de zaak wanneer de eerste brief van 'de Zodiac' binnenkomt bij zijn redactie. Hij is vastberaden om de code te kraken, om zo de echte identiteit van de moordenaar te kunnen achterhalen. Hij loopt hierbij herhaaldelijk achter misdaadverslaggever Paul Avery (Robert Downey Jr.) aan, die zo wanhopig probeert als eerste de dader te ontmaskeren, dat hij herhaaldelijk de politie flink in de weg loopt. De derde hoofdpersoon in de film is inspecteur Dave Toschi (Mark Ruffalo). Ook hij is vastberaden om uit te vinden wie verantwoordelijk is voor de moorden en zal ondervinden dat totale toewijding niet echt gelukkig maakt.

Wat Zodiac zo bijzonder maakt, is dat er in de film amper ruimte is voor de moordenaar. We zien een beetje van zijn werk, de krant krijgt brieven van hem binnen, maar voor de rest is de film volledig toegespitst op de andere betrokkenen. De journalist, de inspecteur en de nieuwsgierige cartoonist raken allemaal zeer nauw betrokken bij het onderzoek en ondervinden allen de gevolgen van de jarenlange zoektocht naar de dader. David Fincher heeft op knappe wijze de betrokkenen geportretteerd; ondermeer door ze te interviewen en hun zienswijze over te zetten naar het witte doek. Het blijft niet alleen bij een boeiend verhaal, maar ook de wijze waarop het San Francisco van de jaren zeventig in beeld is gebracht, is prachtig. Als kijker zou je aan het eind van de film willen weten wie nou eigenlijk de 'Zodiac' is, maar ook zonder deze informatie blijf je zeker niet met een leeg gevoel achter als de aftiteling is afgelopen.

Naast de film, bevat de dvd ook een 'making of'. Hierin krijg je in iets minder dan dertig minuten een aantal blikken achter de schermen, afgewisseld door interviews met castleden. De beeldkwaliteit van Zodiac is helaas niet perfect. Het lijkt wel alsof de beelden gecomprimeerd zijn, want er is zo nu en dan sprake van blokjes in het beeld.

Als je een spannende actiethriller zoekt, dan zit je bij Zodiac totaal verkeerd. Fincher heeft meer de nadruk gelegd op het recherchewerk en dan met name op de invloed die het onderzoek heeft gehad op het persoonlijke leven van de betrokkenen. Door op magistrale wijze de jaren zeventig opnieuw tot leven te wekken, de indrukwekkende cast en het goed uitgewerkte verhaal, weet de film behoorlijk te boeien. De release op dvd is niet geweldig. Liefhebbers van uitgebreide extra's kunnen beter wachten op de uitgebreide uitgave die begin volgend jaar uitkomt. Hopelijk is het beeld dan ook beter.

Label: Warner Bros. Releasedatum: 22 oktober 2007 Kijkwijzer: Waardering film: Waardering extra's: