DVD: The Messengers

Lars (detulp050)
Vroeger betekende een speciale verpakking ook nog echt iets. Een Collectors edition was echt een verzamelaarsobject en een Limited Edition was maar beperkt verkrijgbaar. Met de introductie van de steelcase, een soort metalen hoes als dvd-verpakking, dacht men dat deze vooral ingezet zou worden voor de echte topfilms. Niets is echter minder waar, want steeds vaker worden vrijwel onbekende films in deze luxe verpakking in de markt gezet. De reden? Puur een marketingverhaal. Het hoesje glimt prachtig en de dubbele disc suggereert dat we hier te maken hebben met een topproduct. "Kopuh, kopuh, kopuh!!!. In werkelijkheid hebben we in dit geval te maken met een film die het niet al te best deed in de Nederlandse bioscoop. De film The Messengers ligt sinds kort -in een steelcase- in de winkels.

Als er één iemand is die protesteert tegen de verhuizing van de familie Solomon, dan is het dochter Jess wel. Maar zoals zo vaak heeft de jonge puber in het gezin maar weinig te vertellen over dit soort beslissingen. Zeker in dit geval, want juist door een onbezonnen actie van Jess besluiten haar ouders te verhuizen; van Chicago naar het platteland. Daar gaat de familie zonnebloemen kweken en begint er een nieuw leven voor Jess, haar ouders en haar kleine broertje. Het griezelig ogende huis heeft een duister verleden, zo leren we in de eerste minuten van de film, en blijkt het ideale decor voor een lekkere griezelfilm. Jess voelt zich dan ook allesbehalve thuis, zeker als haar kleine broertje begint te reageren op zaken die er niet lijken te zijn. Al snel blijkt dat het broertje zich niets verbeeld, want ook Jess ontdekt dat er kwade krachten schuilen in het huis. Iedereen twijfelt aan de ontdekkingen van Jess, zelfs de plotseling opgedoken hulpkracht, die vader Roy moet gaan helpen met de oogst. Wat is zijn relatie met het huis en waar zijn de vorige bewoners eigenlijk gebleven?

The Messengers, bedacht en geregisseerd door het Thaise griezelduo Danny en Oxide Pang, leunt op een paar klassieke griezeleffecten. Normaal is het helemaal niet erg als je gebruik maakt van bewezen methoden, maar de gebroeders Pang hebben daar geen originele elementen aan toegevoegd. Erger nog, de film lijkt een samenraapsel van allerlei andere horror- en griezelfilms. De geesten lijken afkomstig uit de bekende Japanse griezelfilms, een grote groep kraaien lijkt zo weg gevlogen uit Birds en ook de boerderij oogt weinig origineel. Ook qua effecten weet de film niet te verrassen: schrikeffecten komen vooral door plotselinge herrie en amper door visuele trucs. Toch is het zeker geen straf om The Messengers op te zetten. Alhoewel het geheel weinig origineel is, zit het allemaal wel goed in elkaar. De effecten zijn matig, maar missen hun doel niet; missie toch nog geslaagd.

Zoals gezegd heeft Dutch Filmworks zijn best gedaan om een aantrekkelijk produkt in de markt te zetten. Een mooi glimmende hoes en een tweede dvd voor enkel de extra's is behoorlijk uitgebreid. De prijs is er ook naar, want je moet toch zo'n twintig euro neerleggen voor deze release. De extra's zijn niet echt bijzonder. Een paar korte features over de effecten en de aankleding van de film, een paar interviews en de verplichte 'deleted scenes' vullen de tweede schijf.

The Messengers is een aardige griezelfilm, waarbij je niet hoeft te rekenen op originele effecten. De film leunt vooral op geluidseffecten, maar door de mooie plaatjes ademt het geheel ook visueel wel wat bijzonders uit. De release op dvd is vrij overdreven en pure marketing. Als je eens lekker wilt griezelen, zonder al te veel diepgang, dan kun je The Messengers zeker eens huren.

Label: Dutch Filmworks Releasedatum: 22 september 2007 Kijkwijzer: Waardering film: Waardering extra's: