Film: You Kill Me

Joris (Scylla)
“Hi, my name is Frank and I’m an alcoholic. I kill people for a living. This is anonymous, right?” De premisse is duidelijk: een hitman met een alcoholprobleem. Dit moet toch wel hilarische scènes op kunnen leveren. In de nieuwe film van John Dahl, You Kill Me, zien we Ben Kingsley worstelen met zijn alcoholprobleem.

Wodka & Eliminatie
Ben Kingsley is Frank Falancyk, hitman bij de Poolse maffia in Buffalo die de strijd aan is gegaan met de Ierse gang, onder leiding van O’Leary (Dennis Farina, Snatch). Wanneer Frank onder invloed van een lading wodka in slaap valt in plaats van O’Leary uit te schakelen, stuurt zijn oom Roman (Philip Baker Hall, Magnolia, Boogie Nights) hem naar San Francisco. Met behulp van een nieuwe omgeving en de AA dient Frank weer clean te worden. In San Francisco ontmoet Frank de eenzame Laurel (Tea Leoni, Bad Boys, Fun with Dick and Jane) en langzaam bloeit er een soort van romance tussen de twee op. Een romance die bemoeilijkt wordt door Franks worsteling met zijn alcoholprobleem en zijn leven als moordenaar.

Serieuze Zwarte Komedie
You Kill Me is een zwarte tragikomedie, die een beetje het midden probeert te houden tussen een misdaadfilm en een romantisch drama. De film is komisch en serieus tegelijk. Het idee van een moordenaar die door zijn alcoholisme zijn werk niet goed kan doen (“it was really messy, it took me seven bullets to kill that guy”) is grappig en wordt zeker op komische wijze uitgewerkt, maar tegelijkertijd zit er een enorm drama in Frank’s alcoholprobleem wat ook naar het scherm wordt vertaald. Daarnaast is daar Laurel, een eenzame vrouw die haar jeugd en seksualiteit begint kwijt te raken en niet weet wat voor richting ze op moet in haar leven. Deze dualiteit maakt de film soms een beetje wollig, maar de heerlijk subtiele zwarte humor maakt veel goed.

Ben Kingsley als Frank Falancyk

Acteerkanonnen en Luke Wilson
Een ijzersterke cast is het fundament waar You Kill Me op rust. Naast de geniale Ben Kingsley, die weergaloos alle elementen verenigt waaruit zijn personage Frank is opgebouwd in de complexe, Poolse, alcoholistische moordenaar zien we een goede Tea Leoni. Met Ben Kingsley als tegenspeler kun je weinig fout doen, zullen we maar zeggen. Het zijn vooral de bijrollen van Bill Pullman als slijmerige makelaar, en Philip Baker Hall en Dennis Farina als de twee prachtige gangsters, die de film van een nodige onderlaag voorzien. Luke Wilson, die Frank’s homofiele AA-sponsor speelt, is het minst opvallend, maar tussen al deze acteerkanonnen is dat misschien ook niet zo verwonderlijk.

Ben Kingsley en Tea Leoni

De film is er in geslaagd twee soorten films moeiteloos te verenigen en is een vermakelijke zwarte komedie geworden die tegelijkertijd persoonlijk drama niet schuwt. Vooral voor degenen die van cynische humor houden, valt er genoeg te beleven in You Kill Me.

Label: RCV Releasedatum: 27 september 2007 Kijkwijzer:
Waardering film: