CD: VA - Ground Zero - The Live DJ Sets

Peter-August (.august)
Ground Zero 2007 Op de magische datum 07.07.07 organiseerden Multigroove en UDC de tweede editie van Ground Zero. Nu is er dan ook de bijbehorende drie-dubbel cd. Iedere cd heeft zijn eigen thema: Water, Fire en Forest. De schijfjes komen in een mooie kartonnen verpakking die geheel is opgemaakt in de stijl van het feest. Op de discs zijn delen van de Ground Zero 2007 livesets te vinden. De acts die een plaatsje kregen zijn: Mark EG vs Proteus, Max B. Grant vs. Daniele Mondello, DJ Furax, Franky Dux, Tommyknocker vs. DJ Mad Dog en Enzyme X.

Op de eerste cd vinden we de sets van Mark EG vs. Proteus en Max B. Grant vs. Daniele Mondello. Beide mixes liggen lekker in het gehoor, maar de mix van Max B. Grant vs. Daniele Mondello is net een tikje steviger. Vooral de een na laatste track, Super Marco May feat. Mad Bob – Fuera de caveza (Ig Bounce & Dartqtai remix) springt er echt uit! Helaas hebben beide acts de neiging te veel te willen scratchen. Waarschijnlijk kunnen ze het gewoon niet laten om met de scratchfunctie op de mixer of cd-spelers te spelen. Dat wordt erg irritant na een tijdje en het haalt de mix dan ook naar beneden. Misschien was het op het moment zelf erg cool, maar in de huiskamer slaat het nergens op.

De cd met het thema Fire begint lekker! Je wilt gelijk het volume omhoog gooien, ook al weet je dat je buren daar niet echt op zitten te wachten. De eerste mix wordt echter een stuk minder vanaf het vierde nummer. Alle tracks lijken op elkaar, waardoor het een vrij voorspelbare liveset is. De tweede mix begint wat langzaam, maar Franky Dux geeft goed gas vanaf een minuut of vijf. Als wat later in de mix Da Bootleggers met Fresh beats voorbij komen, kan deze set niet meer stuk. Fresh beats is een klassieker die verbazing op blijft roepen: wat een geweld!

De laatste cd bevat de livesets van Tommyknocker vs. DJ Mad Dog en Enzyme X. De eerste set doet wat standaard aan. Tussen de gebruikte nummers zit eigenlijk maar één uitschieter en dat is Unexist met Bitch sexuality. Nota bene het laatste nummer uit de mix! Misschien was het beter geweest om deze liveset vanaf hier op de cd te zetten. De laatste mix, door Enxyme X, is erg goed. De set is gevarieerd en gedurende de set gaat ook het tempo een beetje omhoog. De mix eindigt met het fantastische Ruffneck & Ophidian – All the way down. Een briljant einde van een erg goede mix.

Ground Zero 2007

Op de opname zijn ook de MC`s aanwezig. Niet dat het ook maar iets toevoegt, maar er zijn ergere manieren waarop een MC zich kan profileren. Het geschreeuw blijft beperkt. Wel blijft het erg grappig de aankondigingen in het Nederlands te horen. In het Engels is het net wat stoerder. De stukken van de livesets zijn te kort om een idee te krijgen van de DJ. Ongeveer een half uur is niet voldoende om de stijl en opbouw van de liveset te doorzien. Deze cd zal dan ook het meest aanspreken bij de mensen die het feest ook echt hebben bezocht. Bovendien geeft deze release een overzicht van de muziek die er te horen was. Het is dus niet alleen een samenvatting van het evenement, maar geeft ook een idee van de actuele stand van zaken in deze genres. Zo te horen zijn de hoogtepunten van Ground Zero terug te vinden op deze live registratie. Uitschieters zijn de sets van Franky Dux en Enzyme X. Het is een aardige cd voor de mensen die er geweest zijn, of die van plan waren te gaan.

Label: Ground Zero Releasedatum: 20 september 2007