CD: Queensrÿche - Sign Of The Times

Chantal (rocha01)
Het is alweer sinds 1981 dat de heren van Queensr˙che hun carričre als rockband begonnen. Hun roots liggen in Seattle. Door de jaren heen hebben de heren heel wat nummers en cd's uitgebracht en het is dan ook niet verwonderlijk dat er een 'Best of-cd' is samengesteld. Sign Of The Times is een verzameling van de beste nummers die de band heeft voorgebracht. Daarnaast zijn er demo's, live tracks en enkele bonustracks meegenomen die zeker de moeite waard zijn. Deze laatste zijn te vinden op de tweede cd van dit dubbelalbum. Op de eerste disc zijn de bekende en minder bekende, maar zeker beste, nummers van Queensr˙che verzameld.

De eerste cd is een verzameling van songs die de band door de jaren heen heeft uitgebracht. Er zijn nummers van nagenoeg alle albums die ooit uitkwamen terug te vinden. Het album Tribe vormt hierop een uitzondering. Vreemd genoeg staan er van die cd geen nummers op deze verzamel-cd. Jammer, maar het mag de pret niet drukken. Het is nog altijd een hele fraaie collectie met nummers als Queen Of The Reich, Walk In The Shadows, Take Hold Of The Flame, I Don’t Believe In Love en Sign Of The Times. Ook het altijd weer zeer mooie Silent Lucidity ontbreekt niet in de lijst. Het geheel levert je een heerlijke ervaring; een 'reis' langs alle nummers van de band.

De tweede cd maakt deze dubbelaar bijzonder. Hierop staan, zoals al eerder gezegd, een vijftiental demo's, live-tracks en bonustracks. Ook het nieuwe Justified is op deze schijf te vinden. Vooral de live-versie van het eerder genoemde Silent Lucidity is ook op deze cd een uitschieter. Het is opgenomen tijdens een optreden van de band in 'The Astoria Theatre'.

Wat Queensr˙che zo goed maakt is dat zij zich nooit hebben laten leiden door de tijd en zijn invloeden. Waar veel bands mee willen gaan met de stromingen van een bepaald moment, blijven deze heren vooral bij hun eigen stijl en eigen geluid. Dit maakt dat de band, ook al bestaan ze al ruim 25 jaar, een heel consistente muziekstijl heeft. Het is dan ook best ironisch dat het album Sign Of The Times heet, terwijl het juist niet echt veel verschil laat zien tussen de zogenaamde 'early years' en het meer recente werk.

Voor fans van de band zal deze dubbelaar vooral een aanwinst zijn vanwege de tweede cd. De mensen die wat minder bekend zijn met het vijftal zullen zeker via de eerste disc een hele goede indruk krijgen van wat de jongens van Queensr˙che allemaal neerzetten. Let bij het aanschaffen van de cd even goed op; het album is ook als enkele cd te koop en op de hoes van de dubbel-cd staat alleen de tracklist van de eerste cd vermeld. Dit kan tot verwarring leiden. Vergewis je ervan dat je toch čcht het dubbelalbum in handen hebt, want hoewel alleen de eerste cd op zichzelf al goed is, maakt de tweede cd het geheel juist extra bijzonder en een unieke aanvulling op je muziekcollectie.

Wil je meer weten over Geoff Tate en zijn kornuiten? Surf dan gerust eens naar de officiële website van de band: www.queensryche.com

Label EMI Datum: 28 augustus 2007