DVD: Lonely Hearts

Lars (detulp050)
Eind jaren veertig, de oorlog was net voorbij, kende de Verenigde Staten een levendige handel in correspondentie-adressen. Er waren veel vrouwen weduwe geworden door de oorlog. Door de eenzaamheid hoopten zij, door met vrijgezelle mannen te corresponderen, weer aan de man te komen. In een soort advertentieblaadje, de Lonely Hearts Club, plaatsten en zochten vrijgezellen advertenties om elkaar te vinden in de liefde. Maar waar rijke weduwen zijn, zijn natuurlijk ook altijd de Don Juans die uit zijn op het fortuin van hun 'penpal'. Eén van de meeste bekende duo's die zo probeerden rijk te worden, waren de Lonely Heart Killers. Hun verhaal werd al eerder in boekvorm uitgebracht en is nu verfilmd door de kleinzoon van de rechercheur die het duo ooit arresteerde. De film is sinds kort op dvd verkrijgbaar.

Raymond Fernandez (Jared Leto) is een echte charmeur. Hij doet alsof hij uit het zonnige Florida komt en maakt alleenstaande rijke vrouwen het hof. Zij geloven zijn verhaal direct en als hij hun vertrouwen definitief heeft gewonnen, plundert hij hun bankrekening en jaagt ze over de kling. Hij is een echte einzelgänger, tot hij de charmante Martha Beck (Salma Hayek) ontmoet. Ze besluiten samen verder te gaan met hun misdadige activiteiten. Ze hebben vrij spel tot rechercheur Elmer Robinson (John Travolta) ze op het spoor komt. Wat volgt is een intrigerend kat-en-muis-spel, waarbij Raymond en Martha steeds nieuwe slachtoffers moeten maken om hun dromen na te jagen. Ondertussen worstelt Elmer met de zelfmoord van zijn vrouw en de soms moeizame medewerking van zijn collega's.

In Lonely Hearts zien we eigenlijk twee paralelle werelden. Aan de ene kant vluchten twee moordenaars van slachtoffer naar slachtoffer, aan de andere kant zien we rechercheur Robinson, die met zijn maat (James Gandolfini, die in de film voornamelijk aan het eten is) de daders opsporen. Alhoewel beide verhaallijnen thuis horen in dezelfde film, lijken ze qua opbouw en invulling bijna afkomstig uit twee verschillende rolprenten. De getergde rechercheur komt zo uit een klassieke film noir, terwijl de twee kibbelende moordenaars uit een matige thriller lijken te komen. Het geeft de kijker een onrustig beeld, waarbij het vooral wachten is tot beide werelden samenkomen. Het is een gemiste kans, want de waargebeurde feiten geven zoveel mogelijkheden om een spannend script te produceren. Ook het opzettelijke gepruts met de tijdlijn in beide werelden zet de kijker op het verkeerde been. Hoogstwaarschijnlijk bedoeld om de kijker extra suspense te bieden, maar het haalt juist de vaart uit het verhaal. Qua cast speelt vooral John Travolta een sterke rol, mede doordat zijn karakter, op een kleine uitspatting na, zo rustig en ingetogen lijkt. Jared Leto zet op knappe wijze een getergde man neer, maar hij mist de grandeur om als echte womanizer over te komen. Salma Hayek doet waar ze goed in is: met haar klassieke schoonheid betovert ze haar partner in crime, maar haar karakter kent vooral qua expressie teveel beperkingen om echt te boeien.

De release op dvd, door Bridge Pictures, bestaat uit een enkele disk. Naast de film bevat de dvd een 'making of', waarin vooral aandacht is voor het waargebeurde verhaal en het klassieke decor. Vooral de link naar de historie van de echte Lonely Hearts Killers is daarbij de moeite waard.

Lonely Hearts is een aardige thriller over een berucht moordend duo uit de jaren veertig van de vorige eeuw. Alhoewel het verhaal genoeg mogelijkheden biedt, ontbreekt het het geheel aan snelheid; het geheel kabbelt slechts een beetje voort. Qua cast zit er genoeg potentieel in de film, maar de rommelige verhaallijn zorgt ervoor dat deze film blijft steken in middelmatigheid.

Label: Bridge Pictures Releasedatum: 12 augustus 2007 Kijkwijzer: Waardering film: Waardering extra's: