DVD: It's a boy girl thing

Lars (detulp050)
"Altijd al eens willen weten hoe het is om in het lichaam van de andere sekse te zitten?" Vast wel, maar tegelijkertijd weet iedereen al zo'n beetje hoe dat moet voelen. Het bovenstaande citaat, afkomstig van de hoes van de nieuwe film It's a boy girl thing, kan namelijk afkomstig zijn uit wel honderd andere films over hetzelfde onderwerp. In Hollywood is het helemaal geen schande om schaamteloos plots te kopiëren en dus is It's a boy girl thing de zoveelste tienerkomedie over een meisje en een jongen die van lichaam verwisselen. De film was eerder al in de bioscoop te zien en sinds kort te koop op dvd.

Woody (Kevin Zegers) en Nell (Samaire Armstrong) zijn elkaars tegenpolen. Zij is geleerd, geïnteresseerd in kunst en nauwelijks betrokken bij de kliekjes op haar middelbare school; haar droom is om naar Yale te gaan. Hij is de sportieve kanjer in de klas, heeft een relatie met een cheerleader en probeert een sportbeurs te krijgen om te gaan studeren. De twee hebben nauwelijks met elkaar te maken, al maakt Woody Nell soms het leven zuur en maakt zij hem soms uit voor hersenloze loser. Als ze tijdens een schoolexcursie verplicht tijd met elkaar moeten doorbrengen, loopt een gesprek al snel uit op een woordenwisseling. Toevallig staan ze voor een beeld van een Azteekse god, dat blijkbaar de kracht bezit om twee geesten van lichaam te laten verwisselen. Nell wordt de volgende dag wakker in het lichaam van Woody en andersom. De twee tegenpolen weten niet zo goed wat ze met de situatie aanmoeten. Zeker niet omdat de belangrijkste dag van hun leven voor de deur staat: Nell mag op gesprek bij de toelatingscommissie van Yale. Woody zal worden beoordeeld door scouts die hem een beurs kunnen bezorgen. Gunnen ze elkaar het beste of proberen ze het lichaam van de ander een hak te zetten?

Films als It's a boy girl thing zijn er in overvloed. Een paar tieners in de hoofdrol en een weinig origineel verhaal beloven vaak weinig goeds. Toch staat clichématig niet altijd gelijk aan slecht. Dat bewijst deze release wel. Het weinig originele gegeven van een lichaamsverwisseling vergeef je met gemak door de vrolijkheid die van je scherm afspat. Nergens wordt het thema overdreven serieus aangepakt en er is ook niet geprobeerd om krampachtig diepte aan het verhaal te geven. Wat rest is een lekker ontspannen verhaal dat met plezier door de cast wordt vorm gegeven. Alhoewel de gebeurtenissen alles behalve realistisch zijn, de film vrij braaf is en het einde bijna het glazuur van je tanden doet springen, weet de film eigenlijk best wel te vermaken. Als je je verstand op nul zet en je voorbereid op een lekker romkom-niemandsdalletje, dan is It's a boy girl thing zeker een aanrader.

Label: RCV Releasedatum: 22 september 2007 Kijkwijzer: Waardering film: Waardering extra's: Geen.