CD: Ringo Starr - Photograph

Patrick (maduropa)
SubheaderZeg je Ringo Starr, dan zeg je The Beatles, dit in tegenstelling tot de namen John Lennon, Paul McCartney en George Harrison. Het grote verschil tussen Ringo en de laatstgenoemden is niet alleen dat Ringo Starr als enige een artiestennaam gebruikte (zijn echte naam is Richard Starkey), maar dat de laatste drie ook een heuse solocarrière hadden. Hoewel, ook Ringo Starr had een artistiek leven na The Beatles. Zo acteerde hij o.a. als Atouk in de film Caveman. Op de set van die film leerde hij zijn vrouw Barbara Bach, een ex Bond-girl, kennen. Naast ander, meestal klein, acteerwerk was hij ook een stemacteur, waarbij Thomas the Tank Engine voor de kinderen misschien de meest bekende is. Maar gelukkig bleef deze drummer de muziek trouw en bracht hij daarbij een flink aantal albums uit in de loop der jaren.

Hits
Zijn meest bekende hits zijn waarschijnlijk Photograph, You’re sixteen en It don’t come easy. Naast deze drie hits vinden we nog zeventien andere tracks op het compilatiealbum Photograph. Naast de cd zit er tevens een dvd in de verpakking waarop een aantal juweeltjes te vinden zijn in de vorm van promotiefilmpjes. Hier straalt het plezier dat deze vierde Beatle allemaal beleefde vanaf. Ringo Starr was ook de enige Beatle die na de breuk prima met zijn ex-collega’s tegelijk door een deur kon gaan. Zo heeft Ringo dan ook vaak hulp gehad van zowel John, Paul en George.

Subheader
Ringo Starr als Atouk

Clown
Echt een goede zanger kun je Ringo echter niet noemen. Niet dat hij vals zingt want dat doet hij niet, maar qua zang mist hij die tegenwoordig zo immens populaire X-factor gewoon. Wat hij wel heeft is een hoop jolijt en plezier in zijn werk, en dat straalt er dan ook overal vanaf. Zo lijkt het nummer Act Naturally Ringo op het lijf te zijn geschreven.
quote:
Well, i hope you'll come and see me in the movies,
then i'll know that you will plainly see
the biggest fool that ever hit the big time.
And all i gotta do is act naturally.
En een ander typisch nummer dat helemaal past bij Ringo Starr is de NoNo Song waarin hij op een zeer ludieke manier vertelt dat hij klaar is met zijn verslavingen aan marihuana, cocaïne en alcohol.
quote:
Well, I said,
"No, no, no, no, I can't take it no more,
I'm tired of waking up on the floor.
No, thank you, please, it only makes me sneeze,
And then it makes it hard to find the door."
En dan besteld hij aan het einde van het liedje toch nog een grote cognac.

Waardering
Ondanks het feit dat Ringo Starr geen geweldige solocarrière heeft en zijn meeste songs geen bekendheid hebben gekregen, is dit toch een absolute aanrader. Er zit dan wel één maar aan vast. Namelijk de volgende. Het is een aanrader, maar alleen voor diegene die geïnteresseerd is in Ringo Starr en zijn muziek. Het lezen van deze review of het herkennen van een aantal nummers is eigenlijk al genoeg om tot die categorie te behoren. De nette en zeer complete uitgave is daarvoor dan ook zeer geschikt en levert ruim voldoende plezier op.

Label: EMI Catalogue Releasedatum: 22 augustus 2007