Film: 28 Weeks Later

Joris (Scylla)
Na het succes van de 28 Days Later is er nu 28 Weeks Later. Het verhaal speelt zich, je raadt het al, 28 weken na het uitbreken van het zogenaamde ragevirus af. 28 Weeks Later is niet, zoals zijn voorganger, door de succesvolle Danny Boyle (Trainspotting, Sunshine) in elkaar geknutseld. De regie is ditmaal in handen van de relatief onbekende Juan Carlos Fresnadillo (Intacto). Zou deze Spanjaard de prestatie van de Brit weten te evenaren?

The RAGE is back....
Het is ruim zes maanden geleden dat het “ragevirus” uitbrak in Engeland. Het ragevirus veranderde iedereen wiens bloed ermee in aanraking kwam vrijwel onmiddellijk in bloeddorstige, woedende moordmachines. Het duurde dan ook niet lang voordat een groot deel van Londen het slachtoffer was geworden en Engeland in quarantaine werd geplaatst. Nu dan, zes maanden later, lijkt het virus te zijn uitgestorven en begint een internationale troepenmacht, natuurlijk onder leiding van de US Army, aan de herbevolking van het Britse eiland, te beginnen met Londen. Robert Carlyle speelt Don Harris, een overlevende wiens vrouw we in de openingsscène zien worden afgeslacht door de zombies. We zien hem zes maanden later herenigd met zijn twee kinderen, de jonge Andy (Mackintosh Muggleton, geen Harry Potter-personage) en zijn oudere zus, Tammy (Imogen Roots). Het Britse leven moet weer opnieuw worden opgestart, onder de hoede van het Amerikaanse leger. Er worden geen spoilers weggegeven wanneer ik zeg dat het slechts een kwestie van tijd is voordat het ragevirus opnieuw uitbreekt. Tammy en Andy slaan op de vlucht voor de bloeddorstige monsters en het leger wat de opdracht heeft gekregen om te schieten op alles wat er beweegt. Broer en zus worden hierbij bijgestaan door de Amerikaanse sergeant Doyle (Jeremy Renner) en de legerarts Scarlet Ross (Rose Byrne).

Scarlet, Doyle, Andy en Tammy op de vlucht...

Sublieme Beelden
28 Weeks Later ziet er fantastisch uit. Elke scène, elk shot ademt een prachtige doch beklemmende sfeer uit. De openingsscène, waarin we Don door een weiland zien rennen voor zijn leven, ziet er geweldig uit en wordt op fenomenale wijze ondersteunt door de aanzwellende soundtrack. De muziek van de hand van John Murphy, die eerder al de muziek verzorgde bij 28 Days Later, Lock Stock, en Snatch) en de beelden maken deze film, en Fresnadillo steekt wat dat betreft Boyle toch zeker naar de kroon. Prachtige longshots en vergezichten sieren de scènes, en wanneer de actie komt, zit de camera er weer zo dicht op dat de onoverzichtelijkheid en claustrofobie subliem naar het scherm worden vertaald. De scènes waarin je eigenlijk nauwelijks door hebt wat er aan de hand is en bijna niks ziet (zoals de metroscène waarbij het licht is uitgevallen en we alleen wat zien door de nachtkijker van Doyle’s geweer) zijn de bloedstollendste stukken.

...en nog steeds op de vlucht.

Meer spanning, meer sfeer, meer bloed
Er is duidelijk meer aandacht besteed aan de vormgeving dan aan het verhaal, wat bij een zombiefilm nu ook weer niet het belangrijkste punt is. Toch ontbreekt het niet aan spanning in het misschien enigszins voor de hand liggende plot. De ijzige sfeer die de beelden van een compleet verlaten Londen oproepen, werken samen met een zorgvuldige spanningsopbouw. Er zitten voldoende schrikmomenten in de film waarbij je toch zeker een decimeter van je stoel zult schieten. Voor de horrorfans is het smullen geblazen, want bloed en lichaamsdelen spatten van het scherm in 28 Weeks Later, die ook een stuk bloederiger is dan zijn voorganger.

Sssssjplak!

Het komt niet vaak voor dat een sequel beter is dan het origineel, maar bij 28 Weeks Later lijkt dat dan toch het geval. Je zou kunnen zeggen dat de film een opgewarmd prakje is, maar dan wel een prakje wat op fenomenale wijze is opgewarmd. Van begin tot eind houdt dit visuele juweeltje je op het puntje van je stoel, en het valt nog maar te bezien of de mogelijke opvolger, 28 Months Later, Fresnadillo’s prestatie weet te overtreffen.

Label: Fox Searchlight Releasedatum: 20 september 2007
Kijkwijzer: nnb. Waardering film: