CD: Jim White - Transnormal Skiperoo

Joost Melis (Pink_Floyd)
"Transnormal Skiperoo is een naam die ik bedacht heb om een vreemd gevoel te beschrijven. Een nieuw gevoel dat ik ervaar nadat ik me jaren verloren, alleen en gebroken heb gevoeld. Nu schittert weer alles om me heen, dans ik zonder reden in de achtertuin en heb ik geen drank, drugs of God nodig om me goed te voelen. Dat gevoel noem ik Transnormal Skiperoo," aldus Jim White over de titel van zijn nieuwe album. De man heeft wel vreemdere albumtitels gehad, wat te denken van 'Drill a Hole in That Substrate and Tell Me What You See' en 'Wrong-Eyed Jesus (The Mysterious Tale of How I Shouted)'. Nu dus een kortere titel over een nieuw gevoel.

Het leven van Jim White kent een vreemde geschiedenis. Hij groeide op in een overmaat van religie in Pensacola en verliet deze thuishaven als mislukt christen. Als volwassene was hij twee jaar fotomodel in Europa, taxichauffeur in New York, achtervolgde een loopbaan als filmmaker, was professioneel surfer, en daarnaast reisde hij doelloos door het zuiden van Amerika waar hij muziek maakte en nummers schreef als liefhebberij. Via de zus van Madonna belandde zijn demotrack op schoot bij David Byrne (u weet wel, van Talking Heads) en een platendeal bij Luaka Bop was daarna snel geregeld.

Het album valt binnen het vaarwater van alternative country, americana en folk. Opvallend is dat het album wat meer voortkabbelt dan zijn vorige werken. De zoektocht naar scherpe herkenningspunten en emotionele bruggetjes moeten wat grootser opgezet worden, maar als deze eenmaal gevonden zijn, glijdt de plaat boterzacht over je smaakpapillen heen. Het melancholische 'Jailbird ', het New Orleans-achtige 'Crash into the Sun', het etherische en langgerekte 'Fruit of the Vines' en het liefelijke 'A Town Called Amen'. Verschillende smaken, maar allemaal lekker. 'Turqouise House' klinkt iets te scherp naar hillbilly, maar de overige gerechten vormen een heerlijk maal dat het best in de schemering bij kaarslicht genuttigd kan worden met een kruidige rode wijn.

Label V2 Datum: 1 oktober 2007 Waardering: