DVD: For Your Consideration

Chantal (rocha01)
Even Googlen en je vindt overal de volgende zin: Een hilarische kijk achter de schermen van het machtige Hollywood.. Het zou een omschrijving moeten zijn van de film For Your Consideration,. Echter, het woord ‘hilarisch’ is toch echt wat te veel gezegd, want als de film al iets is, dan is het zeker niet hilarisch. Het is vooral een statement van hoe oppervlakkig Hollywood kan zijn. Hoe men bezig is met het voorkomen, en ten tijde van de Oscar-uitreiking zich vooral richt op het al dan niet veroveren van zo’n beeldje. Dat de journalisten bijdragen aan deze poppenkast is algemeen bekend en wordt in deze film nogmaals bevestigd. Met namen als Eugene Levy (American Pie) en Parker Posey (Superman Returns) zou je meer verwachten. Beiden waren in de eerdere films die ze maakten veruit beter qua prestaties.

And the Oscar goes to...
Het verhaal draait om alles waar Hollywood voor staat; zien en gezien worden, oppervlakkigheid, jaloezie en het uiterlijke vertoon. Acteurs onder elkaar zijn een groep apart. Zo blijkt ook in deze film. Op de set van de film Home for Purim gaan de geruchten dat er een Oscarnominatie aan zit te komen voor één van de spelers uit deze film. De actrice die de rol van de moeder speelt, zou na 30 jaar acteren dan eindelijk een nominatie krijgen. Het zet de hele set op zijn kop en ineens wil ze meer inspraak hebben in het script, meer geld voor haar prestaties en allerlei andere 'grillige eisen' die zo bekend zijn onder de acteurs in Hollywood. Dat ze vooral een hasbeen-actrice is, vergeet ze gemakshalve maar even. Naast haar eigen eisen wordt er onderling ook behoorlijk gestookt; jaloezie neemt hand over hand toe. En dit allemaal doordat de acteurs zijn opgestookt door een journalist die er alleen maar een sappig artikeltje over wil schrijven.

Flinterdun
Het verhaal is flinterdun, oppervlakkig en nergens lijkt het leuk te worden, laat staan hilarisch zoals de aankondiging van deze film ons doet geloven. De rollen worden matig neergezet en humor is ver te zoeken. Jammer, want normaal gesproken is de aparte wereld van Hollywood toch wel goed om de spot mee te drijven en er een humoristische weergave van neer te zetten. Met deze film is dat echter niet gelukt. Het enige dat over de film gezegd kan worden is dat de rol van de journalisten wel de waarheid benadert. Zij zijn inderdaad vaak buikspreekpoppen van organisaties als The Academy (de organisatie die de Oscars uitreikt) en wakkeren hypes aan die gretig door over-the-top en op-hun-retour-zijnde acteurs en actrices maar wat graag worden aangegrepen om media-aandacht te krijgen. Maar of dit gegeven genoeg is om de film op te halen? Nee, absoluut niet.

Extra's bevat de release ook nauwelijks. Vooraf een drietal trailers om andere films onder de aandacht te brengen, maar dat is het dan ook. Je kunt dit dus eigenlijk geen extra's noemen, want nagenoeg elke dvd die uitkomt bevat wel trailers en dit is dus eerder standaard dan extra. Zowel wat betreft de film als de zogenaamde extra's is deze dvd dus geen hoogvlieger en eentje die niet gemist zal worden als hij niet in je kast staat.

Label: RCV Releasedatum: 8 augustus 2007 Kijkwijzer:
Waardering film: Waardering extra's: