CD: For those about to jazz

Patrick (maduropa)
SubheaderJazz is een wereldwijd begrip. Maar net zo wereldwijd als het begrip zelf is, zo wereldwijd kan het verschil in stijl zijn. Er zijn namelijk zeer veel verschillende stijlen in Jazz. Dixieland, ragtime, bebop, jazzrock en ga zo maar door. De verschillende stijlen onderscheiden zich ook vaak in het gebruik van de instrumenten. Wat wel over het algemeen voorkomt in Jazz is de improvisatie tijdens het spelen. Daardoor kan ieder muziekstuk weer heel anders klinken en maakt het de jazz meteen uitermate geschikt om live te spelen. Mede daaraan danken de jazzclubs hun populariteit.

Sfeer
For those about to jazz is een verzamel-cd met een twintigtal nummers die elk een eigen stijl hebben. Het varieert bijvoorbeeld tussen Europees, Latin, Swing en Cool Jazz. Als artiesten horen we onder andere Jamie Cullum, Irene Krall en Kyle Eastwood (jawel, de zoon van Clint) voorbij komen. Echt grote namen zoals Miles Davis, Dave Brubeck of Ella Fitzgerald ontbreken op deze cd, maar dat is dan ook gelukkig geen vereiste voor een verzamel-cd. Het luistergenot van deze cd is overigens meer dan in orde. De muziek nodigt uit om deze wat harder te zetten en er vervolgens lekker naar te luisteren. Meest ideaal zou natuurlijk een kleine club zijn, de verlichting gedempt, een goede whisky en wat sigaren. Je kunt de sfeer al bijna proeven. Een goed glas wijn mag natuurlijk ook, dat is natuurlijk ieder voor zich.

Stijlen
De twee cd's, verpakt in een mooi digipack, zijn een mooie verzameling van verschillende stijlen. Juist door het verschil in stijlen lijkt het af en toe niet een geheel te vormen. Zo wijkt track zeven op de eerste cd (Arrasta van Monica Vasconcelos) behoorlijk af door de Braziliaanse klanken die het nummer beïnvloeden. Vervolgens lijkt track acht van diezelfde cd (Just a day this is living van Cormac Keveney) verkeerd te zijn opgenomen. Het klinkt alsof het gedigitaliseerd is van een bandje, maar of dit a-capella nummer zo behoort te klinken is dan weer niet bekend. Het manco aan deze cd is eigenlijk het ontbreken van de extra informatie over de stijlen en de artiesten. Nu weet je niet of een nummer recent is opgenomen of stamt uit een ver en grijs verleden. Dit is informatie die jezelf moet op zoeken als een nummer je bevalt en je er meer van wilt weten. Dit maakt deze cd dan wel geschikt voor iemand die meer te weten wil komen over jazz, maar minder voor iemand die gewoon een verzamelaartje met jazz zoekt.

Label: Foreign Media Records Releasedatum: 8 juni 2007