DVD: 300

Phedre77
'Graphic novels' zijn een hot item tegenwoordig. Het medium is absoluut niet (meer) slechts voor de comic-geek bedoeld. Graphic novels zijn te lezen als volwaardige boeken en Hollywood komt er achter dat ze ook erg goed te verfilmen zijn. De film 300 is gebaseerd op de gelijknamige graphic novel van Frank Miller, van wiens hand ook Sin City afkomstig is, dat eveneens verfilmd is (in 2005, door Robert Rodriguez). Miller baseerde zijn graphic novel losjes op de film The 300 Spartans uit 1962 en die heeft weer zijn oorsprong in de werkelijke geschiedenis (de Slag bij Thermopylae, 480 v.C.). Waar Miller zichzelf allerlei artistieke vrijheden heeft gegund, is regisseur Zack Snyder absoluut trouw geweest aan de graphic novel. Plaatje voor plaatje is deze film geschoten, met als doel er een film van te maken die het genre van de graphic novel in zijn eigen medium benadert.

Leonidas (Spoiler alert)
De hoofdpersoon van de film is koning Leonidas, leider van de Spartanen, de taaiste krijgers ter wereld. Het volk van de Spartanen is gericht op oorlogsvoering. Vanaf de geboorte wordt een kind erop voorbereid zich in de strijd te gooien. Gehandicapte babies overleven hun eerste week niet en jonge jochies worden in een keiharde training opgeleid tot de ultieme soldaat. De Spartaanse vrouwen zijn overigens ook geen zachtaardige meisjes te noemen. In de film moeten 300 Spartanen het opnemen tegen de Perzische koning Xerxes met zijn enorme leger. Ondanks de gigantische overmacht peinst Leonidas er niet over om zijn volk, land en vrijheid op te geven. Hij gaat de strijd aan, ook al is het een David en Goliath-kwestie. In eerste instantie houden de Spartanen zich goed overeind en hebben ze zelfs lol in het constante afslachten van het Perzische leger. Helaas worden ze op een gegeven moment verraden door Ephialtes, een gedrocht dat volgens Spartaanse wetten zijn geboorte niet had mogen overleven. Ondanks dit verraad en de omslag in de veldslag die dit ten gevolg heeft, geven de Spartanen niet op en strijden ze voor hun vrijheid en de vrijheid van hun volk. Spannend, wie zal er blijven leven en wie moet er sterven? Xerxes en de Perzen of Leonidas en zijn gespierde Spartanen?

Duistere beelden
De filmbeelden zijn natuurlijk enorm 'over the top'. Snyder heeft niet geprobeerd een accurate vertelling van de geschiedenis te maken. Hij heeft letterlijk geprobeerd de schetsen van Frank Miller in bewegend beeld over te zetten. Hierdoor krijgt de kijker duistere beelden voorgeschoteld van bloederige strijdtaferelen en vreemde onderdelen van het Perzische leger (neushoorn, reuzen, olifanten, Xerxes zelf). Je raakt absoluut teleurgesteld als je een realistisch verhaal verwacht, met een juiste weergeving van de werkelijkheid. Als je in staat bent om gewoon achterover te gaan zitten en te genieten van het machtige, visuele spektakel dat je te zien krijgt, is 300 een geweldige ervaring. Het enige minpunt van de film zijn de 'kletsmomenten' tussendoor, waarmee men toch even een soort van verhaallijn wilde kweken. Deze momenten storen het tempo en de kracht van de film helaas.

Extra's
De acteurs konden met hun kostuum van klein, leren broekje en grote, rode cape natuurlijk niet als pafferige mannetjes voor de camera gaan staan. Alle Spartanen ondergingen een brute, meedogenloze training, waardoor ze de vechtscènes zelf konden uitvoeren en er ook echt overtuigend uitzagen als moordmachines. In de extra's zijn filmpjes bijgevoegd van deze trainingen. Zodra je ziet wat de acteurs hebben moeten doorstaan, geloof je die ijzeren wasbordjes meteen. Op de dvd’s is een grote hoeveelheid extra's toegevoegd, die bijna allemaal ook werkelijk boeiend zijn om te zien. Zo wordt er door een stel enthousiaste geschiedkundigen verteld over het werkelijke verleden en in hoeverre er van de feiten is afgeweken. Ook acteurs en regisseur Snyder hoor je spreken over het filmen en het verhaal achter de film. Zonder uitzondering vertellen ze alsof het project hen na aan het hart ligt. Deze toewijding is mooi om te zien. De weggelaten scènes zijn niet zo heel erg bijzonder. Als slagroom op de taart, komt ook Frank Miller zelf veelvuldig aan het woord.

Label: Warner Bros. Releasedatum: 29 augustus 2007 Kijkwijzer: Waardering film: Waardering extra’s: