DVD: Red Road

Harry (Dinosaur_Sr)
Jackie is beveiligingsbeambte in Glasgow. Elke dag waakt ze via tv-schermen die verbonden zijn met camera's in de stad over een klein gedeelte van de wereld. Tot er op een dag een man op haar scherm verschijnt die ze nooit meer verwacht had te zien - een man die ze nooit meer wilde zien. Ze heeft geen andere keus dan de confrontatie aan te gaan....

Red Road ademt een zekere mistroostigheid uit. Een soort verregende vervallenheid, welke het stereotype van Glasgow bevestigt. Een donkere film, die zich in het schermer en de marge afspeelt, tussen grafiti, beton, drugs, vochtplekken en semi-publieke vuilnisbelten. Ellende dus, met soms een lichtpuntje, een klein gebaar van menselijkheid op de schermen van de nachtwachten.

De kracht van de film zit 'm vooral in de donkere sfeer, en de verhaallijn die de kijker lang laat gissen. Erg knap gedaan van regisseur Andrea Arnold: lange tijd blijft de clou net buiten bereik van de kijker. Een beetje plagerig zelfs. De langgerektheid van de film is daardoor niet erg, hoewel de film wel erg traag op gang komt (de eerste veertig minuten). Kijkers zonder zitvlees of een korte aandachtspanne haken hier waarschijnlijk af. Kleine aanwijzingen worden rondgestrooid, maar als eenmaal het volledige verhaal zich ontplooit, is de film niet minder dan dramatisch. De kijker krijgt maar geen vaste grond, echter wel op een prettige manier.

Acteerprestaties, maar vooral ook camerawerk ondersteunen dit drama. Het beeld in deze film is minstens zo belangrijk als de rest. De omgeving en kleuren passen perfect in het verhaal, camerainstellingen en bewegingen accentueren sfeer en verhaal. Het zou interessant geweest zijn om iets van de keuzes en achtergronden te laten toelichten in de extra's, maar die zijn op deze dvd nagenoeg geheel afwezig. De kijker moet het doen met de film (afijn, verreweg het belangrijkst) en een paar trailers. De keuze voor Joy Division's "Love will tear us apart" bevestigt dat er goed nagedacht is over de film, het is jammer dat we niet iets meer van zien van die afwegingen, dat zou zeker een toegevoegde waarde voor de dvd gehad hebben. Niet dat het heel erg is om het alleen met de film te moeten doen, want daar draait een dvd toch om, niet waar?

Als het begin van de film wat compacter en vlotter was geweest, was de waardering nog iets hoger geweest. Niettemin een boeiende film, voor de kijker met een ietsje geduld weliswaar.

Label: A-film Releasedatum: 5 juli 2007 Kijkwijzer:
Waardering film: - Waardering extra's: