DVD: The Caterpillar Wish

Chantal (rocha01)
De zeventienjarige Emily woont in een rustig Australisch kustplaatsje. Dit ingeslapen dorpje is de setting voor de film The Caterpillar Wish. Een mooie, rustieke omgeving waar 'ons-kent-ons' geldt. Maar ook waar iedereen een geheim lijkt te hebben. Dit maakt het een intrigerend geheel. Hoe zullen al deze geheimen met elkaar in aanraking komen, en vooral ook: heeft het ene geheim te maken met het andere? De zoektocht van Emily naar de identiteit van haar vader brengt alle verborgen geheimen aan het licht. Wat is waarheid en wie spreekt de waarheid? Vragen die Emily steeds bezighouden.

Fotografie
Emily (Victoria Thaine), de zeventienjarige dochter van Susan (Susie Porter) is dol op fotograferen. Overal waar ze met haar fiets heen gaat, neemt ze de camera mee. Vooral het vastleggen van vaders met kinderen fascineert haar. Dit komt zeker ook omdat Emily haar eigen vader nooit heeft gekend en ze toch heimelijk verlangt naar hem. Volgens haar moeder is het een toerist die destijds af en toe langs kwam, maar steeds weer vertrok. De kortstondige, op seks gebaseerde relatie die Susan had met een toerist, leidde op vijftienjarige leeftijd tot de geboorte van Emily. De vader is vervolgens vertrokken om nooit meer terug te komen. Het vroegtijdige moederschap had als gevolg dat Susan met haar ouders brak en zichzelf moest zien te redden. Hier lijkt ze aardig in geslaagd, al is haar baan als topless barvrouw niet echt top en ook niet door iedereen even gewaardeerd. Toch stelt deze baan haar in staat om een goed leven voor haar dochter en zichzelf te creëren.

Victoria Thaine als de 17-jarige Emily

Emily is vooral bezig met haar zoektocht naar de identiteit van haar vader, maar daarnaast weet ze nog tijd te vinden voor haar vriendje Joel, de zoon van de plaatselijke politieagent. Als ze er achter denkt te zijn wie haar vader is, neemt het verhaal een bizarre wending. Na contact gelegd te hebben met haar grootouders, vertellen deze haar dat Carl, de vader van Joel, ook haar vader is. Dit brengt haar totaal van haar stuk. Deze wending in het verhaal brengt allerlei emoties teweeg bij diverse personen en aan het eind komt dit allemaal samen in één 'ongeluk', waarbij Joel gewond raakt. Wat nu werkelijk de waarheid is? Dat moet je zelf maar gaan zien.

Susie Porter als moeder Susan

Verhaallijnen
Het sterkste punt van deze film is waarschijnlijk wel de vele verhaallijnen die naast elkaar lopen en aan het eind toch nog samen lijken te komen. Het sterkste punt is misschien ook wel meteen een beetje een zwaktepunt. Dat klinkt tegenstrijdig, maar de verhalen die verteld worden, geven vaak al te snel de afloop weg, waardoor je als kijker al weet wat de clou is voordat deze daadwerkelijk in beeld komt. Dat is jammer, want het maakt het verhaal minder intens. Wat betreft de acteerprestaties moet gezegd worden dat alle personages goed worden neergezet. Geen enkele acteur / actrice eist een hoofdrol op. Iedereen weet zijn rol op mooie wijze neer te zetten en het maakt dat je kijkt naar een team van acteurs / actrices.

De dvd-release is karig. Er zijn nauwelijks extra's te vinden op de disk; je moet het doen met een paar trailers van andere films die door RCV op dvd zijn uitgebracht of worden uitgebracht. Maar het is dan misschien ook niet het soort film dat veel extra's nodig heeft; het verhaal moet een film dragen, niet de toegevoegde items op een dvd. Al met al is het, binnen het genre van dramafilms, een film die best aardig is. Geen hoogvlieger, maar zeker ook geen slechte film. De sfeer die wordt weergegeven maakt het tot een prettig geheel om naar te kijken. Met drie sterren is het dan ook een goede middenmoter in de dvd-collectie.

Label: RCV Releasedatum: 7 augustus 2007 Kijkwijzer:
Waardering film: Waardering extra's: