Concert: !!! in Tivoli

Joost Melis (Pink_Floyd)
Als je wortels gevestigd waren in bands als The Yah Mos, Black Liquorice en de Popesmashers dan is een naam als !!! niet eens zo vreemd. De opmerkelijke bandnaam stamt af van de ondertiteling van de film 'The Gods Must Be Crazy', waarin het klikgeluid van de bosjesmannen werd vertaald met een uitroepteken. Het wordt dan ook uitgesproken als "Chk Chk Chk". Gisteren stond !!! in het Utrechtse Tivoli De Helling om de drukbezochte zaal aan het dansen te krijgen.

De keuze van De Helling was opvallend omdat de groep in de indiescene nogal hoge ogen gooide met hun echte doorbraak Louden Up Now. Dit album stamt echter uit 2004 en sommigen zullen in de loop der tijd !!! vergeten zijn. Hun geheugen werd opgefrist door de geweldige plaat Myth Takes, die dit jaar in de schappen verscheen. Ook weer een gelauwerde cd en daarom zou je verwachten dat het octet wel een grotere zaal aan kon.

Met moeite pasten de instrumenten en alle bandleden op het podium van De Helling. Alle percussie in het midden gepropt, gitaren aan weerszijden en nog net genoeg ruimte voor frontman Nic Offer om als een dolle stier over het podium te razen. Het hakkende intro op de opener 'Myth Takes" werd overschaduwd door de aanwezigheid van Offer. Dansend als een kruisbestuiving tussen Mick Jagger en een nichterige kapper eist hij 99% van de aandacht op. Hij loopt te dollen met mensen in de eerste rij, klimt op speakers, stoot al liggend op de houten planken zijn noten uit en draait als een voetzoeker in het rond. Dat de zang niet altijd even zuiver is, is geen bezwaar.

De band pompt inmiddels één van de hoogtepunten van de avond, 'Must Be the Moon', uit het instrumentarium en vanaf dan is het publiek ook in extase. Springend, dansend en hoofdboppend gaat men los. De aanvankelijk koele zaal vult zich met een warme damp die langzaam heter en heter wordt. Opzwepende en doeltreffende riffs, percussie en baslijnen creëren een funky groove die niet meer te stuiten valt.
De relatief korte set van tien tracks wordt uitgerekt tot vijf kwartier zuivere speeltijd. Met name de afsluiters 'Heart of Hearts' en topper van hun debuutalbum 'Intensify' worden opgebouwd naar een extatisch einde. Harder, sneller en chaotischer naarmate de laatste klanken naderen. Het uitblijven van een toegift laat de zaal wat verbaasd achter, maar de meesten zullen desalniettemin erg genoten hebben van deze uiterst dansbare discogroove.

Setlist

Locatie Tivoli Datum: 23 augustus 2007 Waardering: