Boek: Liv - Wraaklust

Patrick (maduropa)
SubheaderAls Sascha de deur opendoet, blijkt het niet zomaar een verlate bezoeker van de reünie te zijn, maar zelfs een zwaar gestoorde bezoeker. Gewapend met een mes en een paar jerrycans vol benzine dringt deze bij het feestje naar binnen. Zo wordt het verhaal gestart om vervolgens toch bij het begin te beginnen. Sascha de Ruiter werkt bij het magazine B&G en besluit een serie artikelen te schrijven met als titel "Hoe gaat het met ..." Voor ieder artikel wil Sascha een oud-klasgenoot interviewen en aan de lezers vertellen hoe het nu met hem of haar gaat. Als slot wil ze een verslag brengen van de aansluitende reünie. Met behulp van de site Schoolbank.nl gaat Sascha aan de slag en stuurt ze de eerste vragen rond. De reacties op de artikelen zijn echter verschillend. Naast veel positieve leuke antwoorden ontvangt Sascha ook een paar zeer bedreigende mailtjes. Daarnaast wordt het magazine B&G ook aangeklaagd vanwege enkele artikelen.

Wraaklust is geschreven door Liv. Meer informatie over Liv is te vinden op haar site, www.livlog.nl. Maar meer dan dat ze consultant en trainer is voor enkele grote internationale bedrijven is er niet te vinden. Wel een foto dus volledig anoniem is ze niet. Daarnaast vertoont Liv redelijk wat overeenkomsten met haar hoofdpersoon. Beiden wonen in Amsterdam maar zijn in een klein dorp opgegroeid. Ook zal het beeld van de schooltijd van Liv voor een groot deel overeenkomen met dat van Sascha. Dat verklaart dan ook meteen waarom de beschrijvingen die Sascha/Liv geeft zo correct lijken te zijn.

Het verhaal dat begint met een flinke knaller wordt door de hoofdpersoon Sascha verteld. Maar hierbij maakt ze veel, heel veel gebruik van flashbacks. Dat is meteen één van de minpunten aan het begin van het verhaal. Het vaak zeer plotse overstappen naar het verleden merk je soms pas op als je al een paar zinnen aan het lezen bent waardoor je eigenlijk opnieuw moet beginnen. Als je er echter eenmaal aan gewend bent, vallen die plotselinge overgangen beter op waardoor het minder verwarrend is. Wat dan overblijft, is een spannende thriller die een behoorlijke vaart kent. Zorg er wel voor dat je bereid bent om je in dit boek vast te bijten, de ontknoping is namelijk zeer de moeite waard.

Uitgever: Uitgeverij AW Bruna ISBN: 9789022993149 Pagina's: 204