DVD: Terror Island

Lars (detulp050)
Terror Island, het klinkt als een lekkere slasher waarin een groepje tieners één voor één het loodje legt door een psychopathische moordenaar met een houten been. Deze gedachte wordt versterkt door het bebloede mes op de voorkant en een paar verschrikte ogen op de achtergrond. Maar nee, Terror Island gaat volgens de hoes over twee mannen met een houten kistje, die aanspoelen op een eiland dat alleen bewoond wordt door ene Tess. De film stamt al uit 2002 en wordt nu door VideoFilm Express op dvd uitgebracht.

Het is een zonovergoten dag als Tess lekker staat te schilderen op haar eilandje. Ze woont in het huis bij de vuurtoren en hoeft het eiland met niemand te delen. Tot het moment dat er een tweetal mannen aanspoelt met een houten kistje aan hun zijde. Het kistje bevat een of ander mysterieus beestje dat veel geld waard is. Het is het begin van een nogal merkwaardig samenspel tussen de twee mannen, die overduidelijk crimineel zijn, en de vrouw met een merkwaardig geheim. Normaal kun je dan nu lezen waar de rest van de film over gaat, maar bij Terror Island is dat nogal moeilijk. In de negentig minuten dat de film duurt wordt eigenlijk niets duidelijk. Het houten kistje blijkt volstrekt irrelevant voor de film en wat de twee mannen nou eigenlijk willen blijft ook onduidelijk. Het geheim van Tess is behoorlijk schimmig en het lijkt erop dat elke scène door een andere regisseur is opgenomen, zo wisselvallig oogt het geheel. De film bestaat vooral uit een hoop gepraat, een klein beetje actie en zo nu en dan zelfs een vleugje romantiek. Het einde van Terror Island slaat, net als de titel, helemaal nergens op. Als kijker word je opgezadeld met een grote hoeveelheid vragen, waarvan er misschien maar eentje wordt beantwoord.

Wat al helemaal irritant is, is dat de makers gemeend hebben dat een vuurtoren elke twee minuten een soort scheepshoorn af laat gaan. Waar het verhaal ook over gaat, hoe spannend (NOT!) of angstaanjagend stil het ook is: PWÉÉÉÉÉÉP! Op een gegeven moment wordt het geluid gelinkt aan het geheim van Tess, maar later blijkt het geluid er niets mee te maken te hebben. Daarom nu tip één: kijk deze film alleen met het geluid uit! Qua acteerprestaties wil de film ook al niet imponeren. Tijdens een nogal merkwaardige scène vergrijpt één van de twee heren zich aan Tess. In drie lange halen komt hij klaar, terwijl hij "Row, row, row the boat, gently down the stream" neuriet. Gek? Welnee! In Terror Island is zoiets helemaal niet gek, het vormt eerder het trieste hoogtepunt in een miserabele film. Tip twee: zet het beeld eigenlijk ook maar uit. De release op dvd is kaal: de schijf bevat geen extra's. Overigens bevat deze release een ingekorte versie van 90 minuten, een half uur minder dan het origineel. Gelukkig maar.

Label: VideoFilm Express Releasedatum: 2 augustus 2007 Kijkwijzer: Waardering film: Waardering extra's: Geen.