CD: Ramses Shaffy en Liesbeth List - 100 mooiste liedjes

Erik (getikte_rik)
Wende Snijders verovert inmiddels de harten van menig Fransman, maar dat Nederland al veel langer twee chansonniers van formaat binnen de landsgrenzen heeft, bewijzen Ramses Shaffy en Liesbeth List wel. 100 mooiste liedjes van Ramses en Liesbeth is de eenvoudige titel van een prachtig overzicht van deze twee ras-artiesten.

On-Nederlands
Klasse en stijl. Dat kenmerkt de twee. On-Nederlands ook. De één is geboren uit Egyptisch-Russische ouders, de ander heeft haar roots in voormalig Nederlands-Indië. Dat voorkomt in ieder geval al de muffe spruitjeslucht en de bijbehorende polderpoëzie waarmee we via de radio en televisie gebombardeerd worden nu Bauer, Borsato en "de Toppers" het levenslied denken te kunnen claimen. Shaffy hoorde het aan, en verzuchtte: "Ik drink".

Teksten hoeven niet moeilijk te zijn om kwaliteit te kunnen waarborgen, als ze maar eerlijk zijn en uit het hart komen. Bij Shaffy en List is dat duidelijk. Hoewel hun glorietijd overduidelijk dertig jaar geleden was, kent iedereen wel klassiekers als 'Sammy' ("Hoog Sammy, kijk omhoog Sammy"), 'de Pastorale' en meeslepende ballades als 'Zing-vecht-huil-bid-lach-werk en bewonder', 'We zullen doorgaan' en 'Mens, durf te leven!'

Klassiekers
Mocht je nog niet al te vertrouwd zijn met het werk van hen beiden, dan zul je in eerste instantie deze klassiekers het eerste willen draaien. Maar zoals je ook een goede fles wijn moet leren waarderen, kom je er na een paar toerbeurten achter welk ander mooi materiaal op de vijf schijfjes geperst staat. Zo staat er naast veel geschreven werk van Shaffy zelf ook materiaal op dat door Boudewijn de Groot en diens belangrijke kompaan Lennaert Nijgh geschreven is. Naast 'de Pastorale' zijn dat nummers als 'In de armen van de stad', 'Neurenberger droom' en 'Een grijze lente'. Ook covers van Jacques Brels overbekende 'Mijn vlakke land' en 'Brussel' ontbreken niet. List en Shaffy zingen net zo gemakkelijk samen als afzonderlijk. Tevens zijn de handvol Franstalige nummers goed gedoseerd op deze compilatie, waar ook nog enkele nummers als 'Liefdesuur', 'Zo jong' en 'Tederheid' op staan. Dat er niets van een geschreven woord in het cd-boekje staat ter ere van de twee artiesten is een gemiste kans. En alle honderd nummers af gaan is onbegonnen werk, dus ik kan alleen nog maar opmerken: "Koop, luister, zing, huil, lach en bewonder!"

Label: Universal Music Releasedatum: 25 mei 2007