DVD: Anders Thomas Jensen - Collector Box

Erik (getikte_rik)
'A Journey through Black Humor' is het wervende onderschrift van The Collector Box van Anders Thomas Jensen. Er is geen woord van overdreven, want de vier films die de Deense regisseur voorschotelt vormen samen inderdaad een ontdekkingsreis langs absurde, dolkomische, onderkoelde, maar vooral zwarte humor. Moderne sprookjes met als storyline onder andere vier gangsters die een restaurant midden in een bos beginnen; een slager die met succes gemarineerd mensenvlees verkoopt, en een neo-nazi die als taakstraf een appeltaart voor de begeleidende priester gaat bakken.

Op de eerste dvd staat de 11 minuten durende film Election Night uit 1999, en Jensens eerste lange speelfilm Flickering Lights van een jaar later. 'Election Night' gaat over een sociaal bewogen man die koste wat het kost in een race tegen de klok zijn stem wil uitbrengen op het stembureau. Drie taxi’s en diverse tragikomische verwikkelingen later is de toon gezet.

Tarantinesk
In de eerste hoofdfilm van de 3-dvd-box, Flickering Lights, heeft Jensen meer tijd om zijn 'Tarantineske' verhaal te vertellen. Vier gangsters zijn er met een koffer geld vandoor gegaan, en zijn nu op de vlucht voor hun baas. Hun vlucht naar Barcelona loopt al snel in het honderd, waardoor ze vast komen te zitten in een bouwvallig, leegstaand restaurant in een afgelegen bos. In prachtige flashbacks worden benauwde jeugdherinneringen van de vier verteld. De dronken dokter en de gestoorde jager die in de buurt wonen maken het doldwaze verhaal, waarin van de bendeleider Thorkild níet gevloekt mag worden, compleet.

geestig- en naargeestigheid
De tweede film is The Green Butchers uit 2003. Qua verhaallijn een stuk absurder dan Jensens debuutfilm 'Flickering Lights'. De hevig transpirerende slager Svend voelt zich miskend, maar een luguber recept brengt hem het langverwachte verkoopsucces. Transformeerde 'Flickering Lights' van een keiharde gangsterfilm langzaamaan in een feelgoodmovie, met 'The Green Butchers' trekt regisseur Jensen je als kijker onverwacht mee in een onvoorstelbare horrorfilm, waar hij briljant balanceert tussen geestig- en naargeestigheid.

Het sluitstuk van de box is echter nog wel de meest gedurfde film van allemaal: Adam's Apples. De storyline alleen al: Adam, een rasechte rotzak en neo-nazi (Ulrich Thomsen, links op onderstaande foto) moet zijn voorwaardelijke straf uitdienen in een parochie op het Deense platteland. Voordat hij daar weg mag, moet hij van de veel te goede priester Ivan (Mads Mikkelsen, rechts) een taak volbrengen.

Goed en kwaad
Adam kiest ervoor om een appeltaart te bakken, bestaande uit de vruchten van de appelboom voor de kerk. Dat blijkt toch een stuk moeilijker te zijn dan gedacht, want de belangrijkste benodigdheden om de taart daadwerkelijk te bakken lijken wel te zijn vervloekt. Niets lijkt toeval te zijn. De naam van de hoofdpersoon (Adam) refereert net als de appelboom uiteraard naar het scheppingsverhaal, en zo zijn er talloze subtiele verwijzingen naar de strijd tussen goed en kwaad. Overigens zonder dat er een overdreven moralistische ondertoon in de film lijkt te zitten, Jensen houdt er vooral van om je als kijker volledig op het verkeerde spoor te zetten.

De echte filmliefhebber moet deze box simpelweg aanschaffen. Drie briljante, eigenzinnige films, met een uitstekende, veelal vaste cast. In het bijzonder excellerende acteurs als Mads Mikkelsen en Ulrich Thomsen, die in hun hoofdrollen als Ivan en Adam tegenover elkaar staan als respectievelijk goed en kwaad.
De Zweed Ingmar Bergman is dood, maar getuige deze verzamelbox heeft Denemarken naast Lars von Trier en Thomas Vinterberg wederom een regisseur van groot formaat. Alle films bevatten in de extra's ook nog commentaar van cast en Jensen zelf, daarbij zit er nog een 16 pagina's dik boekje bij met analyse en commentaar op de films. Geen twijfel mogelijk: vijf sterren.

Label:Imagine Releasedatum: 21 mei 2007
Kijkwijzer:

Waardering film: - Waardering extra's: