Boek: C.S. Richardson - Aan het einde van het alfabet

Phedre77
Aan het einde van het alfabet is een boekje dat direct in de boekwinkel opvalt door zijn buitengewoon zorgvuldige en mooie vormgeving. Dit boek is alleen om die reden al het bezitten waard. De Canadese auteur C.S. Richardson heeft twintig jaar in de vormgeving gewerkt en dat zal zeker bijgedragen hebben aan het uiterlijk van dit debuut. De betekenis van de titel resoneert niet alleen door in het verhaal, maar ook in de namen van de twee hoofdpersonages en de lettering op de cover. De ouderwetse elastieken band om het boek hen maakt het helemaal af. Het is van binnen en buiten letterlijk een juweeltje van een boek.

Begin en einde
Aan het einde van het alfabet heeft twee opmerkelijk figuren als hoofdpersonen. Ambrose Zephyr werkt bij een reclamebureau. Hij woont samen met zijn vrouw, Zappora Ashkenazi ('Zipper') in een standaard huisje en heeft een standaard, maar gemoedelijk leven. Totdat hij een keer niet door zijn jaarlijkse medische keuring komt. Ambrose blijkt te lijden aan een vreemde, ongeneeslijke ziekte waardoor hij nog hoogstens een maand te leven heeft. Na het verwerken van deze enorme shock vatten Ambrose en Zipper het plan op om op reis te gaan. Ze willen samen nog zoveel mogelijk van de wereld zien en gebruiken het alfabet als reisgids. Van Amsterdam tot het einde. Het verhaal wordt verteld door Ambrose en Zipper afwisselend in korte hoofdstukjes. Het taalgebruik is zo subtiel en licht dat het amper inspanning kost om te lezen. De betekenis van de woorden en zinnen is echter minder licht. In elke zin staat iets dat je niet wilt missen. Dus je herleest en herleest. Door die korte hoofdstukjes is het zelfs prima mogelijk om later nog eens het boek op te pakken en gewoon een willekeurig stukje te herlezen. Door het wondermooie proza en die kleine hoofdstukjes zou het boek bijna dienst kunnen doen als dichtbundel. De kameel van de coverafbeelding komt uit een apart verhaaltje in het boek over de levensloop van een kameel en de betekenis van de dood. Die levensloop is ook weer terug te vinden in de vorm van dit verhaal, waarvan het einde het begin is en het begin het einde.

Nieuw, bijzonder en anders
Niet vaak springt er een titel zo uit de massa. De vele thrillers en detectives die uitkomen lijken allemaal op elkaar. De 'intelligente' romans proberen ook allemaal hetzelfde trucje uit. De damesromans volgen allen dezelfde verhaallijn. Het zal voor auteurs en uitgevers ook best moeilijk zijn om in die ongelooflijke aantallen boeken nog met iets te komen dat nieuw, bijzonder en anders is. Dat Aan het einde van het alfabet wel nieuw, bijzonder en anders is, komt door de enorme oprechtheid en diepgang van het verhaal. Er is niets kunstmatigs aan de liefde tussen Ambrose en Zappora. Je bent als lezer amper in staat te onthouden dat het een fictief verhaal is, geschreven door een auteur achter een bureau. Het boek begint en eindigt met dezelfde zin: "Dit verhaal is onwaarschijnlijk." En onwaarschijnlijk is het, onwaarschijnlijk mooi.

C.S. Richardson heeft met Aan het einde van het alfabet een gedenkwaardig debuut afgeleverd. Het zal wellicht niet door de grote massa worden opgegepikt, maar de echte boekliefhebber zal vroeg of laat tegen dit boekje aanlopen en het direct mee naar de kassa slepen. Ik kan Arena alleen maar op handen en voeten bedanken voor hun beslissing dit boek naar Nederland te halen. De auteur werkt inmiddels aan zijn tweede roman.

Uitgever: Uitgeverij Arena ISBN: 978 90 697 4894 8 Pagina's: 155