CD: O'Death - Head Home

Phedre77
Head home is de tweede cd van de Amerikaanse band O'Death, die sinds 2003 bestaat. Hun eerste album gaven ze in 2004 in eigen beheer uit. Head home werd al eerder uitgegeven, maar krijgt nu een re-release. De cd bevat wel vijftien nummers, die allemaal het enorm specifieke geluid van O'Death dragen. Dit unieke geluid is niet een eenvoudig genre-etiketje te geven. Het is een mix tussen punk, country, alternatief, en 'just plain weird'.

Doldwaas ritme
Gitaar, zang, banjo, viool en drums zijn samen verantwoordelijk voor deze lekker swingende muziek. De stem van zanger Greg Jamie kan na een groot aantal draaibeurten van de cd wel eens wat irritant worden, maar dan heb je de cd ook al helemaal grijs gedraaid. 'Down to rest' is een mooi openingsnummer. Het bevat veel samenzang en achtergrondzang, een goed ritme en een chaotische finale. Je weet niet waar je in beland bent na dit nummer. Een even doldwaas ritme wordt gevolgd in 'Allie Mae Reynolds', waar de zang niet altijd te volgen is door simpelweg de afwezigheid van woorden (Greg Jamie krijst zich schor) of, door een enorm vet accent, de afwezigheid van verstaanbare woorden. Een wat kalmer begin heeft 'The crab apple switch', dat door de combinatie van gitaar, banjo (en koebel?) wat vals klinkt. Na vijftig seconden blijkt dit dan ook geen volledig nummer te zijn, slechts een geinig tussendoortje. Hetzelfde sfeertje klinkt wel door in het volgende nummer 'O lee o', waarmee je meteen de helft van de tekst te pakken hebt. Het bevat een versneld refrein, dat echt even goede herrie voortbrengt.

Chaotische finale
'Only daughter' is qua tempo niets milder dan de andere nummers op de cd, maar de zanglijn is hier wat gematigder. Meteen klinkt de muziek serieuzer, zeker nadat er een heel kalm tussenstukje te horen is. De viool pakt daarna weer het tempo op en er is weer een chaotische finale. Ook 'Jesus look down' is een rustiger nummer en het daaropvolgende 'Nathaniel' volgt in eerste instantie deze lijn met een bijna bluesy sfeertje. Met deze dik gevulde cd levert O'Death een mooi produkt af, met een uniek geluid. De nummers gaan na vele draaibeurten wat op elkaar lijken, juist door dit unieke geluid, maar dat kan ik amper een nadeel noemen. Elke song heeft wel zijn eigen identiteit en betekenis. Het schijnt dat deze vijf heren ook live een genot zijn om naar te luisteren en te kijken. Dus als je de kans krijgt om eens een optreden van ze mee te pakken, aarzel dan niet! Helaas is hun achtdaagse Europese tour net geweest.

Label: City Slang Releasedatum: 7 juli 2007 Waardering: