DVD: House MD (Serie 2)

Noud de Greef (gr8w8)
Deze review hoort overbodig te zijn. Wie dokter House (Hugh Laurie) nu nog niet kent, heeft heel wat uit te leggen. In seizoen 2 wordt eigenlijk nog steeds hetzelfde recept gevolgd. Beelden van een normale situatie, waar ineens iemand ziek lijkt te worden. Vervolgens duiken House en zijn team er bovenop, bekvechten wat over de diagnose die uiteindelijk de verkeerde blijkt te zijn en de patiënt krijgt weer wat andere verschijnselen. House weet, vaak aan de hand van patiënten op het spreekuur, de ware toedracht te achterhalen en de juiste diagnose te stellen.

Gregory Mengele
Zo ging het ook in het eerste seizoen. Zoals de users onder die review al laten weten, doet die diagnose er maar bar weinig toe. Waar het om draait, is hoé House erachter weet te komen. Wie weet hij nu weer tot waanzin te drijven? Gaat hij zich nu ook weer eens als een Mengele gedragen en middels een volkomen onethisch experiment op jacht? En jawel, de schrijvers hebben zich overtroffen, al blijkt uit de extra's (commentaar onder enkele afleveringen) dat ook de acteurs hun steentje bij hebben gedragen. Dat is ook overduidelijk te merken in de afleveringen aan het acteerwerk. Oja, was Jennifer Morrison in de rol van Cameron al een lekker wijf, met een Valleygirl accent al helemaal. Samen met Cuddy laat ze haar ware aard horen in wat extra scènes. Wat de meeste kijker ook wel opviel in het seizoen, is dat er wel erg vaak gedacht wordt aan Lupus. In een compilatie komen veel van die momenten voorbij. Tja, de extra's zijn een leuk - duh - extraatje, maar op een heel seizoen House doen ze er eigenlijk niet zoveel toe. Dat lijkt de uitgever ook gedacht te hebben, want de volgorde waarop ze op de schijfjes staan, klopt niet echt met hoe ze aangegeven zijn op de hoezen. Detail.

Miss Dreamy.

Vriendschap is een illusie.
Seizoen 2 gaat verder waar seizoen 1 naar toe groeide: Meer en meer persoonlijke verhalen. De karakters van het House-team, inclusief Steve McQueen, worden nu pas echt goed uitgebuit. De aandacht verlegd zich dan ook vaak van patiënt naar het team van huis. En dat pakt erg goed uit. Veel van de uitspraken in het eerste seizoen, worden nu pas echt verklaard. Maar ook House zelf ontkomt in een van de laatste afleveringen niet aan een blik in zijn karakter, als hij in een coma, excuus vegetatieve patiënt die zoals in Awakenings ontwaakt, een ware sparringpartner vindt. Zijn relatie met Wilson, de kankerspecialist, is helemaal intrigerend. En dat vindt House zelf ook en hij doet veel om die connectie op de proef te stellen. Maar waarom... Er speelt iets tussen die twee, een verleden dat hopelijk in seizoen 3 duidelijker wordt.

Een avondje Medisch Centrum West.

Die doorlopende verhaallijn over afleveringen en seizoenen heen, lijkt slechts geëvenaard door J.K. Rowling. In elk geval is het goed doordacht. De karaktereigenschappen - met name het verleden - van de cast wordt voor 100% uitgebuit in dit seizoen, op een manier die elke gedachte aan andere al dan niet komische ziekenhuisseries als slappe diarree doet verdwijnen. Al blijft House zelf nog volop genieten van zijn favoriete ziekenhuis soap, samen met coma guy.

Label: Universal Releasedatum: 7 juni 2007 Kijkwijzer:
Waardering film: - Waardering extra's: