CD: The Guggenheim Grotto - ... Waltzing Alone

Harry (Dinosaur_Sr)
Als je The Guggenheim Grotto voor het eerst in handen hebt, is de eerste gedachte wat een prachtig boekje het is. Inderdaad, een boekje lijkt de cd, gemaakt van iets wat op rood kunstleer lijkt. Binnenin is mooi papier voor de liner notes gebruikt, niet het gebruikelijke el-cheapo papier. Waar vind je zulke liefde voor vormgeving nog in corporate muziekuitgeversland?

En het goede antwoord op de gestelde vraag is: zulke liefde vind je nauwelijks nog. Dit soort frivoliteiten kosten geld, en zo werkt het niet meer. Ook daarom is de voorgeschiedenis van dit album bijzonder. Dit album is namelijk al jaren verkrijgbaar. Op cdbaby.com, verzamelplaats van labellozen, miskenden en beginnend talent zonder contract (en die dus ook niet langs de arbitragecommissie hoeven), kortom: independents.

Maar nu is dit album dus ook via Rykodisc verkrijgbaar. The Guggenheim Grotto is namelijk 'hot'. Itunes song van de week. Als klap op de spreekwoordelijke vuurpijl werd het nummer 'Philosophia' (tevens openingsnummer van het album) uitverkoren om als één van de demonummers op de Apple Iphone geplaatst te worden, toen deze gadget geïntroduceerd werd.

The Guggenheim Grotto is dus helemaal modern verantwoord. Misschien meet het zich zelfs een lichtelijk elitair jasje aan. Ik associeer de bandnaam direct met Guggenheim museum (in huize Dino stelselmatig verbasterd tot het Googlehome museum; een gratis marketing tip). Je kunt slechtere inspriratiebronnen hebben: het Guggenheim is immers synoniem met verfijnde kunst en artistieke schoonheid.

Afijn, legio randverschijnselen. Je zou bijna vergeten dat ze ook muziek maken. En ze maken mooie subtiele muziek. Met fijne strijkjes brengen ze de laagjes op. Uiteindelijk resteert een pop/rockalbum dat er mag zijn. Met zeker enige variatie: zo is het openingsnummer 'Philosophia' heel bescheiden en rustig. Het tweede nummer, 'Portmarnock Beach Boy Blue' begint weliswaar ook zo, tot het middendeel als een stevige backbeat inzet. Kenmerkend voor de wijze waarop dit album gemaakt is. Maar hoogtepunt is toch de track 'Told You So', een prachtig liefdesliedje, met mooie structuur en nog meer gekunstelde tekst. Enige kritiekpunt is dat het allemaal heel braaf blijft; nergens ontspoort het. Het zijn de ideale schoonzonen.

Nog even terugkomend op de verpakking: maar liefst vijf pagina's van de liner notes gaan over een discussie over de verpakking van een cd. Eigenlijk vind ik dat, als je daar je ziel aan verknocht hebt, je je nummers niet aan de bits en bytes ophoestende Iphone en Itunes kunt verkopen. Een grotere gotspe is welhaast niet mogelijk.

Niettemin een fijn album, met fijne muziek. Hun website mag er ook zijn.

Label UFOmusic/Rykodisc Datum: 27 juli 2007 Waardering: