CD: The Black Seeds - Into The Dojo

Joost Melis (Pink_Floyd)
Bij Nieuw Zeeland denk je al snel aan wonderschone natuur, kiwi's, Maori-cultuur, All Blacks en een sfeer waarin alles nog een tandje lager draait, mensen minder zorgen lijken te hebben en de absurde commercie nog niet toe heeft geslagen. Alleen de grootste stad op het Noord-eiland, Auckland, heeft nog enige wanorde in zich. De hoofdstad, Wellington, is daarentegen een rustige, artistieke stad waar kunst en dus ook muziek vooraantaande posities hebben. Het achtkoppige ensemble The Black Seeds is geworteld in deze stad. Al bijna tien jaar één van de succesvolste bands van Nieuw Zeeland. Het wordt tijd om Europa en Japan te veroveren. Voor de laatste hebben ze in ieder geval al een geschikte albumtitel gevonden: Into The Dojo. En voor Europa?

Kalmte
Voor het overheersende 'gehaaste' gevoel dat Nederland voortstuwt is het in ieder geval een uitermate geschikte cd. De acht produceren een geluid dat 'bits and pieces' pikt van reggae, dub, funk en soul, maar onder de noemer van Pacific reggae opereert. Into The Dojo is het vierde album van de band en is gevuld met 'gedachtenremmende' tracks. Nummers waar je je schouders bij kan laten zakken, een makkelijke hangstoel uitkiest, rustig van de kleine details om je heen kan genieten of je ogen sluit en je gedachten op een rijtje kan zetten. Het overwegende reggae-geluid zorgt voor een kalme sfeer, wat niet betekent dat de tracks ook allen onder de noemer 'kalm' kunnen worden geschaard.

Chill
Met 'Sometimes Enough' valt de plaat meteen in de reggaeniche, al heeft het geluid soms iets weg van een overdubde 'Level 42'. Van 'The Answer' gaat je hoofd automatisch op en neer op het heerlijke ritme van de track. Rastafari, verdovende middelen, palmbomen, cocktails en strandtentjes dringen zich op in je gedachten. Het trage tempo van 'Heavy Mono E' in combinatie met de diepe, funky basstonen maken oogleden zwaar en hersenpannen leeg.
Het album is een gebalanceerde mix tussen low- en midtempo materiaal en laat een uitermate relaxte indruk op je achter. Ik weet in ieder geval nu al zeker dat ik 18 augustus ergens chillend in de Lima-tent op Lowlands sta om deze band live te aanschouwen. Heb je geen kaartje voor Lowlands (of is 300 euro per kaart je nu te gortig) dan kan je 3 augustus nog naar de Melkweg of 4 augustus naar strandpaviljoen Timboektoe. Dan hoef je het strand en die cocktail er niet eens meer bij te denken en beleef je de ervaring nog intenser. Perfecte zomerplaat!

Label Waiting Room Records Datum: 27 juli 2007 Waardering: