DVD: Voetbalvrouwen

Lars (detulp050)
Het afgelopen voetbalseizoen was er eentje om niet snel te vergeten. Op de allerlaatste dag wist PSV kampioen te worden en in de play-offs werd Feyenoord uitgeschakeld voor Europees voetbal. Elke zondag deed Tien verslag van de competitie in De Wedstrijden. Het leverde de zender veel kijkers op en John de Mol was het veel waard om die kijkers ook na de wekelijkse samenvattingen op de zender te houden. Daarnaast wilde hij ook meer vrouwen naar de zender lokken en dus kwam er een combinatie van soap en voetbal op de zender. In navolging van de Britse serie Footballers' Wives besloot Talpa een Nederlandse voetbalserie uit te brengen, waarin de vrouwen van de voetballers centraal staan. Het eerste seizoen van de serie Voetbalvrouwen is sinds kort op dvd verkrijgbaar.

Danny Doornbos (Mike Weerts) is de nieuwste aankoop van voetbalclub Heros. Hij komt oorspronkelijk uit Brabant en verhuist met zijn vriendinnetje Renske (Sophie van Oers) naar Amsterdam. Daar worden ze al snel opgenomen in het lokale voetbalwereldje. Danny krijgt te maken met jaloerse concurrenten binnen het elftal en een fanatieke coach (Victor Löw), terwijl Renske als 'onnozel provinciaaltje' opeens mee moet draaien in de wereld van shoppen in de P.C. Hooftstraat, interviews en paparazzi. Hun verhaal is slechts een kapstok voor een hele wirwar aan verhaallijnen, zoals je dat bij elk televisiefeuilleton kunt verwachten. Zo is er Liz (Leontine Borsato), de vrouw van de coach van Heros, die het nodige te stellen heeft met de grillen van haar man. De vrouw van driftkikker Italo (Bas Muijs), Solange (Nicolette van Dam), heeft het maar te stellen met haar onderdanige rol in de relatie en de moeilijke relatie met haar ouders. Het bestaan van een voetbalvrouw is, ondanks de glamoureuze uitstraling, gewoon hard bikkelen; althans dat vinden ze zelf...

Eigenlijk is Voetbalvrouwen helemaal niet te vergelijken met het Engelse Footballers' Wives. De serie ademt een heerlijk knullige Nederlandse uitstraling uit en lijkt op vrijwel niets op de realiteit. De trainer gaat tekeer als onder invloed verkerende Louis van Gaal, de paparazzi volgen bijna elke stap van de voetballersvrouwen en de vrouwen zijn allemaal net zo bekend als Sylvie van der Vaart. Qua verhaal hoef je echt niet te verwachten dat alles tot in detail wordt verklaard, want er zijn nogal wat losse eindjes in het script te vinden. Toch weet de serie ook te vermaken. Er spelen een paar charmante dames in en de serie is in een bepaald opzicht zo fout dat het weer leuk wordt. De makers laten zelf in het midden of Voetbalvrouwen drama of komedie is, maar het lijkt erop dat er ook niet geprobeerd is een duidelijke uitstraling te creëren.

Het eerste seizoen bestaat uit tien afleveringen, die op drie disks zijn geplaatst. De release bestaat uit een fraai bedrukte digipack met een uitgebreide omschrijving van alle afleveringen. Op de derde disk zijn een aantal verwijderde scènes toegevoegd, net als een aantal bloopers. Qua extra's is het allemaal niet erg spannend.

Voetbalvrouwen is een aardige serie over het leven van profvoetballers en hun glamourvrouwen. Alhoewel de serie geen realistisch beeld geeft van het voetbalwereldje, weet de serie toch best te vermaken. Op sommige momenten is de serie flink 'over the top', maar waarschijnlijk is dat ook de bedoeling. Voetbalvrouwen is vergelijkbaar met de serie Gooische Vrouwen, maar dan met een voetbalsausje om de mannen te trekken. Zeker leuk om eens te kijken, maar 25 euro blijft een hoop geld voor een middelmatige serie.

Label: 8ball Releasedatum: 22 juni 2007 Kijkwijzer:
Waardering film: Waardering extra's: