DVD: Sheitan

Lars (detulp050)
Soms lijkt het wel alsof de releasemaatschappij zijn uiterste best heeft gedaan om de klant te misleiden. Misschien heeft Paradiso Home Entertainment het niet opzettelijk gedaan, maar alleen maar gekeken naar de trailer of de synopsis. Bij de hoes van Sheitan wordt in de omschrijving op de achterkant namelijk de indruk gewekt dat we hier te maken hebben met een Franse tienerslasher, maar niets is minder waar. Sheitan is moeilijk binnen een bepaald genre te plaatsen, maar misschien is dat juist wel de bedoeling van regisseur Kim Chapiron. De film is sinds kort op dvd verkrijgbaar

Als Bart, Thaļ en Ladj, een drietal jongens, het in de disco aan de stok krijgen met anderen, besluiten ze hun heil ergens anders te zoeken. Ze laten zich daarbij leiden door Eve, die een huisje heeft op het platteland en nemen en passant ook de charmante barvrouw Yasmine mee. Ze hebben weinig geld en willen kerstavond best doorbrengen in het bijzondere landhuis van Eve. Onderweg komen ze de mysterieuze Joseph tegen. Het is een soort herder die ook gelijk zorgt voor het onderhoud van het huis van Eve. In eerste instantie vermaken de jongeren zich prima, maar als de nacht valt wordt al snel duidelijk dat Joseph duivelse plannen heeft met de gasten.

Warrig verhaal in bijzondere setting
Sheitan is vrij moeilijk in te delen in een bepaald genre. Een echt duidelijk verhaal ontbreekt eigenlijk ook, de film lijkt eigenlijk het meest op een bijzonder vage droom. De tieners lijken soms zelf niet te beseffen in wat voor omgeving ze zijn beland, al doen ze op andere momenten alsof hun tijdelijke verblijfplaats volkomen vanzelfsprekend is. De setting roept een bijzonder gevoel op, waardoor je als kijker niet echt weet wat je kunt verwachten. Seksuele spanning, onderlinge verschillen en de bijzondere sfeer die het huis oproept, zorgen ervoor dat Sheitan niet zomaar even wegkijkt. De film roept veel vraagtekens op, zeker als regisseur Chapiron op het einde probeert een verklaring te geven voor de gekke gedragingen van Joseph zelf. Pas in de laatste tien minuten verandert de film behoorlijk; van een mysterieuze sfeer slaat het om naar een echte nachtmerrie. Qua cast is Sheitan redelijk sterk; vooral de rol van Joseph wordt bijzonder krachtig neergezet door Vincent Cassel, die als geschifte herder behoorlijk indruk maakt.

Sheitan is een bijzondere film over een bijzondere en gruwelijke nacht in een afgelegen landhuis. De aparte sfeer maakt de film alles behalve standaard en het duurt ook erg lang voordat er een beetje vaart in het verhaal komt. Sheitan is soms erg rommelig qua opbouw en het lijkt wel alsof er allemaal losse clips zijn samengevoegd tot een weinig samenhangend geheel. De release op dvd is qua beeld en geluid vrij netjes; de dvd bevat geen extra's. Sheitan kent een paar sterke momenten, maar is eigenlijk niet veel meer dan een gefilmde chaotische nare droom.

Label: Paradiso Home Entertainment Releasedatum: 22 maart 2007 Kijkwijzer: Waardering film: Waardering extra's: Geen.