CD: Nine Volt - Nine Volt

Chantal (rocha01)
SubheaderNine Volt , de Rotterdamse rockband, noemt zichzelf vertolker van 'rock van de nieuwe generatie'. Een term waar je alleen maar een betekenis van kunt achterhalen door naar de muziek van deze groep te luisteren. Zeker, er zijn invloeden terug te vinden van anderen, maar het geheel staat toch voldoende op zichzelf om een eigen geluid neer te zetten. De vier bandleden zijn afzonderlijk in staat de aandacht naar zich toe te trekken zonder daadwerkelijk op de voorgrond te treden. En telkens als de aandacht even naar één van de vier verschuift, komt die uiteindelijk weer terug bij het geheel. Een heel aangename ervaring, zelfs voor de niet-rockliefhebber.

Indrukwekkend
Sven van Hees is als leadzanger één van de dragende krachten van de band. Mede door zijn sterke stem weet Nine Volt een eigen identiteit te creëren. Zijn stem heeft het bereik van laag en warm tot hard en hoog. Dit bereik is erg prettig voor de rocknummers die de band produceert. Op de achtergrond gebeurt er ook erg veel. Goede toetspartijen en heerlijke gitaargeluiden pakken je vast en nemen je mee. Het geheel is wat Amerikaans georiënteerd en dat is zeker niet onprettig.

De band zegt zelf terug te gaan naar de basis, maar niet te schromen om elektronica te gebruiken bij het voortbrengen van hun songs. Deze combinatie van de oude basisregels voor de rock en moderne input levert een goed resultaat op.

Diversiteit
De band heeft voor dit debuutalbum de tijd genomen. Het bevat nummers van de afgelopen drie tot vier jaar. Door de tijd te nemen, zijn ze er in geslaagd om een mooie set te produceren. Een cd die diversiteit kent binnen de nummers. De cd is zo opgebouwd dat je als luisteraar wordt meegenomen door de hele lijst van tracks. Het gaat als vanzelf. Het ene nummer neemt je aan het eind aan de hand en wandelt zo samen met je door naar het volgende nummer.

Voor de rockliefhebber is deze cd van Nederlandse bodem er eentje die niet onderdoet voor menig buitenlands rockproduct. Zeker een cd die in je muziekcollectie opgenomen kan worden; daar zul je geen spijt van krijgen. Voor de muziekliefhebber die minder bekend is met rock is het ook een album dat zeker de moeite waard is. Het is een aardige kennismaking met rock van de nieuwe generatie. Ongeacht tot welke van de twee eerder genoemde groepen je jezelf rekent, het album maakt je nieuwsgierig naar meer werk van deze band. Nederland heeft er weer een band met potentie bij.

Label: RocknRoll Highschool / Squash Records Releasedatum: 5 juni 2007 Waardering: