Boek: Kijk mama, allemaal spaarpotten!

Cindy
Mijn eigen moeder hield het ook al bij in een boekje: mijn rare gedachtenkronkels en uitspraken vanaf dat ik klein was. Aandoenlijk als je die leeftijd nog hebt, maar o zo gênant tien jaar later, wanneer het 'toevallig' boven water komt in het bijzijn van je eerste vriendje. Nu, weer tien jaar later, kan ik er gelukkig weer om lachen en zie ik ook de leukigheid in van al die eigenwijze prietpraatjes.

B-keuzes
Ouders en grootouders schijnen maar wat trots te zijn op de rare praatjes van hun kroost, zo blijkt uit de vele inzendingen die De Telegraaf kreeg voor de rubriek 'Wat U Zegt'. Het waren er te veel om allemaal in de krant en op internet te zetten en vandaar dat er nu een boekje uit is gegeven waarin de overige praatjes zijn gebundeld.

Helaas is ook te merken dat dit de b-keuzes zijn geweest. Niet alle praatjes zijn even leuk, op een paar uitschieters na. Zo wil de vierjarige Laurens liever naar de Efteling dan naar de hemel en komt Roosje er eindelijk achter waar haar kalende oom zijn haren heeft verstopt... Ook kleine versprekingen blijven leuk: champignons worden 'capuchonnetjes' en na het lezen van dit boekje kom je er eindelijk achter wat 'stokschieten' betekent.

Oude doos
Maar ook lugubere en niet zo aardige praatjes zijn in het boekje opgenomen. Zo wil Thijmen zijn oma na haar dood aan een touwtje in de kamer hangen zodat hij nog elke dag naar haar kan kijken, terwijl Daniël zijn oma weer uitscheldt voor oude doos wanneer zij hem de gordel om wil doen in de auto.

Kijk mama, allemaal spaarpotten! is vooral leuk als je eigen kind erin staat. Rubrieken in de krant of een tijdschrift waar af en toe eens zo'n prietpraatje in staat zijn leuk, maar als je ze allemaal in een boekje achter elkaar leest, dan is de grap er gauw van af. Ook dat meer dan de helft van de praatjes eindigen met een uitroepteken gaat op den duur irriteren, alsof het leuker wordt als er een uitroepteken achter staat! Wel het vermelden waard zijn de verschillende lettertypes die gebruikt zijn voor de kopjes van de afzonderlijke praatjes, waaruit blijkt dat er toch nog wat aandacht aan het boekje is geschonken. Al met al is het boekje wel aardig, maar om de écht leuke prietpraatjes te lezen, kun je beter je eigen boekje erbij pakken.

Uitgever: House of Knowledge ISBN: 9789085103981 Pagina's: 136