Boek: Waris Dirie - Brief aan mijn moeder

Renée (Madam_Romella)
Er zijn mensen die zoveel veerkracht hebben dat ze de grootste ellende kunnen omzetten in iets positiefs. Waris Dirie is er zo één. Ze komt uit Somalië waar ze als vijfjarig meisje een bijna-fatale besnijdenis onderging. Als tiener wist ze aan een gedwongen huwelijk te ontkomen door naar Engeland te vluchten. Ze schopte het tot topmodel, maar kreeg genoeg van de oppervlakkige modewereld en ging zich inzetten voor haar lotgenoten in Afrika. Ze begon de Waris Dirie Foundation tegen vrouwenbesnijdenis, en werd schrijfster. Brief aan mijn moeder is haar vierde boek.

Verzoenend
Waris Dirie schreef Brief aan mijn moeder na een hevige ruzie met haar moeder. Ze had de oude vrouw uit Somalië naar Europa laten komen voor een operatie. Na afloop hoopte ze met haar te kunnen praten. Misschien naïef, maar ze wilde haar moeder overtuigen dat vrouwenbesnijdenis wreed en misdadig is. Waris loopt echter tegen een muur van afwijzing op. De moeder verdedigt de verminking als een belangrijke traditie en bekritiseert haar dochter om haar Westerse levenswijze. Ze gaan boos uit elkaar. Maar Waris heeft de liefde van haar moeder toch nodig en schrijft haar brieven. Niet verwijtend, maar verzoenend van toon.

Twee werelden
Brief aan mijn moeder gaat over een confrontatie tussen twee werelden. Waris’ moeder belichaamt het ouderwetse Afrika waar onder het mom van religie en traditie vrouwen gruwelijk worden mishandeld. Elke dag worden achtduizend meisjes besneden, vaak met primitieve instrumenten en zonder verdoving. Dirie zelf staat voor een ideaal Afrika waar vrouwen en mannen gelijk zijn en waar geen plaats is voor barbaarse rituelen. De rechtstreekse confrontatie werkt niet, dat hebben we in Nederland ook kunnen zien aan de manier waarop de kritiek van die andere strijdbare Somalische, Ayaan Hirsi Ali, is ontvangen. Zou de voorzichtige, verzoenende poging van Dirie wel werken?

Opgewekt
Dat Dirie in Afrika moeders overtuigt, mag je hopen. Hier weet ze in elk geval haar lezers te raken met haar persoonlijke verhaal. Ze doet dat zonder te klagen of medelijden op te wekken. Ze schrijft eigenlijk vrij opgewekt, eerlijk en bij vlagen grappig over de moeilijkheden op haar pad. Behalve over haar jeugdtrauma ook over een stalker die haar een tijd het leven zuur heeft gemaakt, en over haar verslaving aan alcohol. Maar ook nu weet ze zich weer aan haar eigen haren uit het moeras te trekken.

Uitgever: Sirene ISBN: 9789058314628 Pagina's: 190