CD: Salah Edin - Nederlands Grootste Nachtmerrie

Erik (getikte_rik)
"Een strafblad, ja, nog erger dan Mohammed B, opsporing via TV, berucht bij AIVD", mompelt rapper Salah Edin in de openingstrack van zijn debuutalbum 'Nederlands Grootste Nachtmerrie'. Een veelbelovende titel. Ook de coverfoto, waar Salah Edin dezelfde pose aanneemt als Mohammed B. op diens beruchte politiefoto, geeft aan dat we hier niet met een knuffelmarokkaan à la Ali B. van doen hebben. Een blik op de fraai vorm gegeven tracklist doet het ergste vermoeden. 'Geliefd om Gehaat te Worden', 'Oog om Oog', 'Paradijs is Nu' en 'Opgeblazen' geven datzelfde "opgeblazen" gevoel. Is dit een boze droom en gaan er hier een hoop vooroordelen bevestigd worden, of wat?

Focus
Over de beats hoeven we ons in ieder geval geen zorgen te maken. De Amerikaanse producer Focus (van Dr. Dre's befaamde Aftermath-label) verleent immers zijn vette beats en andere diensten aan dit album. Zo is hij zelfs vocaal te horen in onder andere de openingstrack NGN, dat staat voor Nederlands Grootste Nachtmerrie. Wat de teksten betreft: die toon is al heel snel gezet. Het openingsnummer wordt opgevolgd door het provocerende T.H.E.O., waarvan de letters zo'n beetje alle teksten van Salah Edin op dit album samenvatten. Zo verwijst het niet eens zozeer naar de afgeslachte regisseur, maar vooral naar Teleurstelling, Haat, Ergernis & Onbegrip.

Onbegrip
Ook de daaropvolgende nummers liggen in het verlengde van dit ongenoegen en onbegrip. Zoals 'Het Land Van…' en 'Geliefd om Gehaat te Worden'. In het laatste nummer zijn samples te horen uit het 'Big Up-radioprogramma van "braddah" Andrew Makkinga. Maar waar Salah Edin op dit album meerdere keren klaagt over het eenzijdige beeld van de media, zondigt hij zelf net zo hard mee. Zo worden er alleen drie boze luisteraars gesampled die de tekst van het zojuist gedraaide 'Het land Van…' niet kunnen waarderen. Het moet het gevoel: "Zie je wel, iedereen is tegen me" onderbouwen, maar wanneer 'wannabe slang-pratende' Makkinga verderop in het nummer tegen een luisteraar zegt "Och meid, hij bedoelt het toch allemaal niet zo…" ga je je wel afvragen wat nu echt is en wat niet. En zelfs dan gaat de selectieve verontwaardiging hier en daar wat vervelen. "Land van hypocrieten, land van parasieten. Het land dat de leeuw niet in zijn hemd laat staan, nee… het land waar de vrouw wordt verkocht achter het raam." Terwijl Salah Edin zelf ook maar wat graag de pimp uithangt gezien de foto's in het cd-boekje, en hoe erg komt hij nu werkelijk op voor vrouwen in bijvoorbeeld een nummer als 'Vrouwtje Is een Bitch'?

Goed geïntegreerd
Ongenoegen is altijd een gezonde voedingsbodem geweest van rap, zo is het immers ooit ontstaan in de getto's als Harlem en Compton. Dat Salah Edin een realistischere en meer credible rolmodel is dan Ali B. staat ook als een paal boven water. Salah zal het waarschijnlijk niet als een compliment opvatten, maar in feite is ook hij perfect geïntegreerd in de Nederlandse klaagcultuur.

Opgezwolle
Nederlands Grootste Nachtmerrie is dan ook niet veel meer dan een wat nare droom. Een prima totaalproduct, dat ook. Zo staat er met '0172' nog een "oudje" op dit album, en Focus heeft ook nog een tweede goede gastbijdrage in het nummer 'Zwarte Gat op het Witte Doek'. Andere muzikale hoogtepunten op dit album zijn de vette '50-Cent-achtige' beats in 'Opgeblazen', opgenomen in de studio van labelgenoot Opgezwolle, die hier ook te horen zijn.
Naast de cd is er nog een fraai vormgegeven dvd bijgevoegd, met onder andere interviews waar Salah niet overkomt als een bloeddorstige strijder van Al-Qaida, maar als een vriendelijke, intelligente 'Nederlandse' jongen. Helaas zijn de teksten en Salah Edins flow niet vet genoeg om dit naar het niveau "meesterwerk" te tillen. Slechts met moeite vier sterren dus. Mocht ik eerdaags onder een partytent dood te liggen bloeden, met deze review in mijn buik geprikt, zal ik wel te streng zijn geweest in mijn bescheiden oordeel. Want die hoesfoto, die doet me aan iemand denken.

Label: Topnotch Releasedatum: 6 mei 2007