DVD: Snow Cake

Jelle Schot (JelleS)
Snow Cake uit 2006 van regisseur Marc Evans is een typisch product van de Britse school, en dan met name het kleine televisiewerk dat vaak bij de BBC wordt vertoond. Subtiel drama met een (donkere) komische insteek, klassiek geschoolde acteurs die juist underacten, en vele trage shots begeleid door indiemuziek. Snow Cake bevat al deze elementen en smeedt ze tot een lieflijk drama. De film, die zich afspeelt in het onder een witte laag bedekte Canada, blinkt vooral uit door de sublieme cast, met onder andere Alan Rickman, Sigourney Weaver en Carrie-Anne Moss.

Autisme
Alex (Alan Rickman) is de archetypische eenzame man die moet zien om te gaan met zijn midlifecrisis. Maar hoe zeer hij ook probeert zijn donkere verleden te vergeten, wanneer hij de lifter Vivienne oppikt neemt zijn leven een dramatische draai. Een aanrijding met een vrachtwagen, waarbij Vivienne komt te overlijden, haalt alles overhoop, maar het stimuleert Alex ook om weer positief naar het leven te kijken. Uit schuldgevoel gaat hij op zoek naar Viviennes moeder Linda (Sigourney Weaver), die autistisch blijkt te zijn. Ze houdt niet van mensen, behalve als ze nuttig zijn, en haar favoriete bezigheden bestaan uit trampolinespringen, naar glimmende dingen staren en sneeuw eten.

Sigourney Weaver is werkelijk fantastisch door de subtiele maniertjes die ze haar karakter meegeeft, maar het is gelukkig geen typische film over autisme geworden. Snow Cake gaat vooral over het leven zelf, hoe onverwachte drastische gebeurtenissen je hele leven kunnen omgooien, en hoe onorthodoxe personen je hele kijk op het leven kunnen veranderen. Alex bloeit langzaam op door de simpele redeneringen van Linda en zijn gepassioneerde relatie met buurvrouw Maggie (Carrie-Anne Moss), waar hij eindelijk zijn levensverhaal bij kwijt kan.

Subtiel en lichtvoetig
Ondanks de zware thema's blijft de sfeer vederlicht. De lange shots van de brede Canadese wegen, het landschap dat langzaam aan voorbij trekt, de zachte muziek van de Canadese indieband Broken Social Scene die constant op de achtergrond het ritme van de film aangeeft. Over elke noot en elke shot lijkt urenlang nagedacht. Dat maakt Snow Cake zowel esthetisch als narratief een klein, subtiel meesterwerkje, dat de liefhebbers van de Britse dramaschool absoluut niet aan zich voorbij mogen laten gaan. De kleine drie kwartier aan extra's, waaronder een aantal interviews en verwijderde scènes, verlengen het plezier van deze film, die je blik op het bestaan voor eventjes verandert.

Label: A-film Releasedatum: 7 juni 2007 Kijkwijzer:
Waardering: Waardering extra's: