We didnt have much time
Frank zappa and the mothers
Were at the best place around
But some stupid with a flare gun
Burned the place to the ground
Smoke on the water, fire in the sky"

Wie kent het niet, 'Smoke On The Water' van Deep Purple? Met een rockreputatie en een openingszin als deze was de band natuurlijk de ideale headliner voor het geroemde Montreux Festival in 2006, de 40e editie alweer. Dit optreden is vastgelegd op dvd en ligt nu in de winkels.

Deep Purple laat weer veel van zich horen het laatste jaar. Eerst het nieuwe album, dan de speciale dvd over Ian Gillan, een nieuwe tour waarin onder andere Nederland werd aangedaan en nu weer een dvd van het recente optreden in het Zwitserse Montreux. Het is een performance die het Deep Purple door de jaren heen mooi weergeeft, van het eerste album met 'Hush' tot aan het laatste 'Rapture of the Deep'.
Het Montreux-concert bestaat uit zestien nummers waaronder de knallers 'Highway Star', 'Black Night', 'Strange Kind Of Woman' en natuurlijk 'Smoke On The Water'. Maar waar Ian Gillan mei jongstleden in Hellendoorn nog wel goed bij stem was, zit hij er hier vaak net naast. Ook het concert in Rusland dat op de Ian Gillan dvd staat klinkt een stuk beter dan hier. De dvd is echter deel van de Montreux-serie dus maak je niet zo maar even een nieuwe registratie in een andere stad. Het drukt helaas wel een stempel op de uitgave.

Gelukkig is er een herkansing op de tweede disc waar Deep Purple in het Londense Hard Rock Cafe speelt. Een kleine setting voor zo'n grote band. Het ziet er dan ook wat vreemd uit en de video-opnames zijn minder professioneel. Het geluid is echter wel prima en de stem van Gillan is hier al wat beter dan in de Zwitserse setting. De set van dit optreden duurt ongeveer een uur en heeft grotendeels dezelfde opbouw. Alleen 'Fireball', 'I Got Your Number' en 'Perfect Strangers' staan niet in de setlist van Montreux. Het geluid is beschikbaar in Dolby Surround 5.1 en DTS Digital Surround Sound en Dolby Stereo. Verder bevat de dvd als extra nog enkele interviews met alle huidige bandleden waarin ze onder andere het verhaal achter 'Smoke On The Water' uit de doeken doen.
Het is een leuke aanvulling voor de fans, maar muziekliefhebbers die minder affectie hebben met de band kunnen beter de special over Ian Gillan kopen, die bevat naast een recent concert in Rusland ook veel oud live-materiaal en is professioneler in elkaar gezet.

Label Eagle Vision Datum: 7 juni 2007