DVD: Comedy Train presenteert...

Chantal (rocha01)
Toomler is de bakermat van de stand-up comedy. Nooit eerder werd er door middel van camera's een kijkje genomen bij wat er zich daarbinnen afspeelde. Wilde je dat weten, dan moest je toch echt bij geweest zijn. Nu is dat niet meer perse nodig, want met de release van de dvd Comedytrain presenteert... kun je thuis vanaf de bank genieten van de stand-up comedians die slechts gewapend met een microfoon en hun eigen gedachten het publiek aan het lachen proberen te krijgen.

Vijftal
Het vijftal dat in Toomler zijn kunsten voor de camera's heeft vertoond zal niet bij iedereen bekend zijn. De één heeft ongetwijfeld al wat meer bekendheid vergaard dan de ander. Dit heeft vaak ook te maken met de nevenactiviteiten van de comedians. Zo kennen we Sander van Opzeeland als typetje uit bijvoorbeeld Kopspijkers en Koefnoen. Om het geheel even op een rijtje te zetten noem ik het vijftal even bij naam.

- Daniël Arends
- Steef Cuijpers
- Sander van Opzeeland
- Marc Scheepmaker
- Murth Mossel

Wat opvalt bij het zien van de 'acts' van deze comedians is dat zij allen wel een voorbeeld hebben onder de reeds wat meer bekende comedians. Zo kun je bij het zien van Steef Cuijpers maar niet loskomen van het hoge 'Theo Maasen-gehalte' en is er bij Marc Scheepmakers een duidelijke invloed van Marc-Marie Huijbregts te ontdekken. Op zich is dat niet erg, toch is het te hopen dat ze later in hun carrière hun eigen stijl meer gaan ontwikkelen zodat we over tien jaar hún stijl terug gaan zien bij de nieuwkomers van dat moment.

Primeur
Deze dvd is een primeur als het gaat om het registreren van dat wat er in Toomler gebeurt. De regie van het geheel is in handen van Wilfried de Jong en Doesjka van Hoogdalem. Voor de artistieke begeleiding is gekozen voor Eric van Sauers en Jan Jaap van der Wal; beiden inmiddels gevierde cabaretiers. Zij hebben geprobeerd de sfeer en de magie die in Toomler hangt vast te leggen om deze zo bij u in de huiskamer te brengen. Dat is goed gelukt.
Het is een leuke verzameling geworden van in totaal vijf afleveringen, waarin telkens een stand-up comedian van Comedytrain centraal staat. Naast dat de afleveringen op dvd zijn uitgebracht, werden ze afgelopen jaar ook op televisie getoond.

Wat betreft de extra's is het wat karig. Van elke stand-up comedian staat nog een extra scène op de dvd. Daarnaast zijn er nog twee 'acts' aan toegevoegd: één Jan-Jaap van der Wal en één van Kees van Amstel. Meer extra's zijn er niet te vinden op het schijfje.

Op de cover van de dvd is van elke stand-up comedian een korte bio opgenomen. Op zich is dat wel aardig, maar heel veel informatie valt er nu ook weer niet te lezen... daarvoor moet je de namen toch echt 'googlen' op internet.
Al met al een aardige dvd voor wie een avondje op de bank wil hangen en niet al te veel na wil denken... daar is stand-up comedy een goede optie voor.

Interessante links voor mensen die meer willen weten over Comedytrain en Toomler:

Label: Pias Comedy Releasedatum: 5 mei 2007