Boek: Emily Barr - Klasgenoten

Chantal (rocha01)
Terugkijkend op haar middelbare schooltijd, beseft Susie dat het tijd wordt voor een reünie met haar vier oude schoolvriendinnen. Inmiddels zijn ze allemaal in andere delen van de wereld terecht gekomen en ook hun levens hebben allemaal hun eigen wending gekregen. Echter, er is één ding dat hen voor altijd bindt: een groot en duister geheim uit hun schooltijd. Susie heeft altijd geweten dat ze het eens zou moeten vertellen en ze besluit dat die tijd nu gekomen is... het kan haar leven en dat van haar vriendinnen maken of breken. Wat zal het worden?

Verleden, heden en toekomst
Als vier oude schoolvriendinnen (Susie, Izzy, Amanda en Tamsin) elkaar na jaren weer zien, is het even aftasten. Iedereen is zo veranderd. Hun tijd op de privéschool heeft hen gevormd voor wat betreft de basis, maar van wat ze toen dachten dat er van hen zou worden, is niet veel terechtgekomen. Susie, initiatiefneemster van de reünie, is als succesvol kunstenares neergestreken in Frankrijk. Daar vertoeft ze met haar 'foute' Franse vriend, geniet van het Franse leven en haar roem. Hiermee wil ze ook de meiden van vroeger imponeren. Maar al gauw blijkt dat dat niet makkelijk zal worden. Als de vriendinnen na al die jaren dan eindelijk weer bij elkaar zijn, hangt er een sluier over het samenzijn heen. Iedereen blijkt zo zijn problemen te hebben en die bepalen erg de sfeer. Wat een leuke en gezellige reünie had moeten worden, loopt uit op een debacle. Het wordt vooral een keerpunt in het leven van de dames.

Geheim
Het geheim dat drie van de vriendinnen al die jaren met zich mee hebben gedragen, komt nu eindelijk naar buiten. Susie kan niet langer leven met de leugens die zij al die jaren in zich heeft gehad. Dat het openbaar maken van dit geheim zo'n impact zou hebben op niet alleen haar leven, maar ook op dat van de anderen, had ze niet kunnen bevroeden. Echter, het moest er eens van komen. Wat dat geheim inhoudt? Dat moet je als lezer van dit boek zelf gaan ontdekken...

Emily Barr
Barr heeft met deze roman weer een heerlijk boek geschreven. De stijl die ze hanteert is vlot en leest lekker weg. De vlotheid brengt ook een luchtigheid met zich mee die zeker bij de naderende zomer past. Met dit boek moet je dan ook heerlijk in je tuinstoel kruipen met een glas ijskoude ijsthee in de ene hand en het boek in de andere. Laat je meevoeren in de verhalen van Susie en haar vriendinnen... want herinneringen aan onze schooltijd hebben we allemaal... dat maakt dit boek ook zo herkenbaar.

Emily Barr is van oorsprong journaliste van beroep. In haar carrière schreef ze onder andere artikelen, columns en reisverhalen voor The Observer. Ze was zelf ook een reislustig type, getuigen haar reizen naar Azië, Amerika, Afrika, Europa en Australië.

Barr debuteerde in 2001 met Backpack. Daarna volgden nog diverse andere romans waaronder Bagage, Cuba Libre, Girls night out / boys night in, Plan B en Jetlag.

Emily Barr

Emily Barr woont met haar man en twee kinderen in Sussex, Engeland.