CD: Gordon Chambers - Love Stories

Phedre77
Gordon Chambers laat zien niet veel creativiteit te bezitten door zijn eerste cd Introducing (in 2005) te noemen en zijn tweede cd Love Stories. Hoe moet dat nou publiek trekken? Zijn creatieve talenten zijn wel aanwezig in zijn inmiddels tien jaar durende carrière als songwriter-producer. Hij schreef nummers voor de grootste sterren (Aretha Franklin, Whitney Houston, Patti Labelle en vele anderen) en ontving diverse awards voor zijn creaties. In een sessie met Whitney Houston moest hij voorzingen en dat deed hij met zo’n overtuiging dat Whitney vroeg: "You want to do what I do, don't you? So… go for it!".

Pijnlijk
Dat was alles dat Chambers nodig had om zijn debuut-cd Introducing uit te brengen. En dan is er dus nu de opvolger, Love Stories met veertien nummers die goed bij die titel passen. Veertien nummers waarvan er niet één lekker blijft hangen. Het is de gebruikelijke soul/R&B, met een kreunende zanger en vooral veel woordloos gewoohoo en yeahyeah. Op de een of andere manier irriteert het album me mateloos. Na grondige luisterbeurten ben ik erachter dat het Chambers' stem is in combinatie met de enorm rijk gevulde nummers (in negatieve zin). Chambers heeft een stem die niet uniek is en een beetje pijnlijk aandoet, alsof hij zichzelf moet dwingen noten te halen, die hij zelf heeft geschreven. Het is alsof je naar de grenzen van zijn bereik zit te luisteren. Daarnaast zitten de nummers boordevol met gevarieerde geluidjes, riedeltjes, deuntjes en nog meer afleiding, waardoor aan de nummers geen enkele identiteit meer is te herkennen. Misschien heeft Chambers zich voor de volle honderd procent gegeven als songwriter, producer EN zanger, waardoor het nu zo’n rommelig geheel is. Ik moet helaas melden dat het enige nummer dat een beetje zijn kop boven de anderen uitsteekt 'Still blessing me' is met Melonie Daniels als co-zangeres, die dus wel erg aangenaam is om aan te horen.

Schoenmaker
Het is werkelijk een verrassing dat een dergelijke ervaren en bekroonde songwriter-producer dit als eindresultaat neer kan zetten; een album met veertien platte, tamme en chaotische songs. Het is wat mij betreft een duidelijk 'schoenmaker, blijf bij je leest'-geval. Wie luistert er dan ook naar Whitney?!

Label: Dome Records Releasedatum: 13 april 2007