Boek: Hein de Kort - In de Hens

Patrick (maduropa)
SubheaderIn de Hens is het laatste album van Hein de Kort over het echtpaar Dirk en Desiree Twee Keer Bellen. En het is weer ouderwets gezellig in de familie. Na het lezen van een partnertest vliegt Dirk subiet de straat op. Gelukkig blijven ze als twee constanten bij elkaar, ook al beleven ze hun avonturen ook geregeld los van elkaar. Zo concluderen de vrienden van Dirk met het grootste gemak dat een rosé drinkende Dirk toch homo is. Maar gelukkig adviseert Dirk de dokter graag bij de voorstellen voor plastische chirurgie van Desiree.

Stijl
Hein de Kort is al jaren een begrip in de Nederlandse stripwereld en is vooral bekend om zijn stijl. Zijn tekenstijl is zeer constant, altijd met vlekken en een gekriebel aan details. De grappen, vaak grof, scherp of schuin, zijn afhankelijk van het medium waarin ze verschijnen. Zo verschijnen zijn strips in bladen als Nieuwe Revu, Penthouse en Sportweek, maar hij heeft ook getekend voor Krasloten en de Kunstbende. Uit een samenwerkingen met Eric Schreurs ontstond de strip Dick van Bill. Hier was hij vooral verantwoordelijk voor het scenario.

Subheader
Zelfportret van Hein de Kort.

Gewoon
Dit is het 14e album van Dirk en Desiree en het is duidelijk dat Hein er nog altijd plezier in heeft. Je zou denken dat de beste grappen al lang geleden zijn gemaakt, maar gelukkig weet Hein er nog altijd een paar extra uit zijn tekenpennen tegen het papier te gooien. Zoals altijd is het soms moeilijk om de teksten te lezen waardoor het soms even duurt voordat de klik komt, waarna je alsnog luid kunt gaan lachen of stilletjes grinniken of glimlachen, afhankelijk van je omgeving. Als je niet van de humor en de stijl van Hein de Kort houdt, dan is het niet waarschijnlijk dat dit album je ineens over de streep zal trekken. Voor de liefhebber is het weer gewoon een leuk album maar verder niets speciaals.

Uitgever: Uitgeverij L ISBN: 978-9-02452-103-6 Pagina's: 47