CD: Dream Theater - Systematic Chaos Special Edition

Joost Melis (Pink_Floyd)
In hun 22e bestaansjaar produceren ze hun tiende studioalbum (pre-LaBrie tijdperk meegerekend), maar ditmaal onder de hoede van een nieuw label, Roadrunner Records. Andere werkgever of niet, Dream Theater blijft doen wat ze al ongeveer twee decennia lang doen: technisch hoogstaande progrock maken. Dream Theater is nog steeds één van de grootste namen van de progressieve rockscene heden ten dage en met Systematic Chaos verankeren ze die positie nog steviger in de steenharde grond.

Rauw
De band blijft dus hun eigen weg volgen, maar het album kent enkele opvallende nieuwe kanttekeningen. In tegenstelling tot de laatste paar albums kent Systematic Chaos nauwelijks 'softe' nummers. De lijn is harder en zelfs LaBrie zingt (gelukkig) niet altijd meer met een cleane stem. Persoonlijk vond ik dat vaak het grootste gemis van vele Dream Theater composities; strakke percussie, overweldigende gitaarriffs en vette baslijnen met een zuivere en brave stem ernaast. Ik heb vaak gehoopt dat LaBrie dagelijks flessen whisky achterover ging slaan en het op een kettingroken zette om zijn stem om te vormen naar iets rauws, iets dat beter bij de muziek past. Nu ken ik zijn huidige leefpatroon niet, maar op dit album zit er op dat punt al veel verbetering in. Niet alleen zijn stem maar het hele album klinkt rauwer, scherper en donkerder.

Web
'Dark of Eternal Night' bijvoorbeeld heeft nogal wat weg van Pantera en de meeste nummers lijken meer te leunen op zwaardere gitaarriffs zoals we kennen van onder andere het 'Images and Words' album. De pastorale synths zijn veelal naar de achtergrond verdreven en wat we horen zijn overwegend de meesterlijke klanken van Petrucci en de straffe slagen van Portnoy.
De albumtitel is doeltreffend voor het geluid van de band. Gelaagde en zeer complexe muzieklijnen lopen als in een web door elkaar heen, maar functioneren als één geheel en met hetzelfde doel: de muziek te vangen en stevig vast te houden zodat de luisteraar er zich in kan vastbijten.
Het epische aspect is ook nog steeds aanwezig, sterker nog, dit album klokt met acht tracks bijna tachtig minuten en het magistrale tweeluik 'In The Presence Of Enemies' verzorgt hier meer dan 25 minuten van.

Special Edition
In al het enthousiasme zou je bijna vergeten dat er ook nog een special edition van het album te koop is. Dream Theater is de lulligste niet en gooit er nog een dvd tegenaan op deze editie. Hierop vind je de negentig minuten durende en vermakelijke documentaire 'The Making of Chaos', geregisseerd door Mike Portnoy en het volledige album in 5.1 Dolby Surround Sound mix waardoor de band nog voller en specialer klinkt en deze special edition uitgave eigenlijk wel op vijf sterren uitkomt.

Dream Theater levert met dit album één van hun beste werken af: harder, rauwer, doeltreffender en gepassioneerder met veel gitaar en beukende drums. En voor LaBrie: het begin is gemaakt, sla die sloffen peuken en single malt whisky alvast in voor nummer elf!

Label Roadrunner Records Datum: 4 juni 2007 Waardering: