CD: Radiohead - Airbag/How Am I Driving? en 2+2=5

Joost Melis (Pink_Floyd)
Platenmaatschappijen en/of bands maken soms vreemde beslissingen. Zo krijgen nu ineens twee EP's van Radiohead voor de tweede maal het daglicht te zien. Airbag/How Am I Driving uit 1998 alweer en Com Lag (2+2=5) uit 2004 kunnen opnieuw de schappen in. Misschien is de achterliggende gedachte dat het grote publiek deze glimmende schijfjes nu ook eindelijk aan kan schaffen zonder al teveel moeite.

1426148550 "Hello"
De meeste Radiohead-fans zullen deze uitgaves echter al jaren thuis hebben liggen. Airbag/How Am I Driving was zelfs in Nederland al verkrijgbaar bij de Singles Collection box behorende bij het studioalbum 'OK Computer'. De hoes vermeldt echter: "This mini album is aimed at the USA". Com Lag richtte zijn pijlen op de andere kant van de wereld want daar kopt de ondertitel: "This compilation is for Japan". Nou hadden Japanse en Amerikaanse retailproducten zich allang een weg gebaand naar de Nederlandse afzetmarkt en lijkt dit dus op een marketingtrucje van de platenmaatschappij of de band zelf. De uitgaves zijn exact hetzelfde als voorheen en dus een beetje gedateerd. Het telefoonnummer dat op de hoes van Airbag/How Am I Driving prijkt, is zelfs niet meer in werking. Vroeger kreeg je nog een "Hello" van Thom Yorke zelf te horen en kon je doodleuk een bericht achterlaten.

Maar hoe zit het dan met de muziek? Airbag/How Am I Driving is behalve de opener Airbag een compilatie van de B-kantjes van 'OK Computer'. 'Polyethylene (parts 1 & 2)' en 'Pearly' vergezelden 'Paranoid Android' op de single, terwijl 'A Reminder' en 'Melatonin' met 'Karma Police' werden meegestuurd. 'Meeting in the Aisle' stond op zijn beurt weer op de single van 'No Surprises' zodat 'Palo Alto' eigenlijk het enige originele B-kantje van 'Airbag' is. Snap je het nog? De nummers liggen in ieder geval muzikaal gezien in de lijn van 'OK Computer' en behoren daarom mijns inziens tot een van de beste periodes van Radiohead. Misschien niet goed genoeg voor het studioalbum, maar dit is zeker een sterke EP.

Chaotisch
Bij 2+2=5 ligt het anders; het is gekoppeld aan het studioalbum 'Hail To The Thief' en is een stuk minder toegangelijk dan het vroegere werk. Deze EP kent twee live-tracks ('2+2=5' en 'Fog(Again)'), twee remixes ('Remyxomatosis' en 'Skttrbrain', geremixt door Four Tet). De eerste is bijzonder inspiratieloos en niet interessant, de tweede is al wat beter maar klinkt vrij chaotisch zodat er muzikaal gezien weinig diepgang in zit. Het overige materiaal bevat gelukkig wat meer een 'liedjesformat' en ondanks de vage opzet blijven deze tracks wel goed overeind staan. Het niveau van 'The Bends' en 'OK Computer' wordt echter nooit gehaald.

De EP's zullen een leuke toevoeging op een Radiohead-collectie zijn, maar het zou logischer zijn om dan alle EP´s of in ieder geval het tussenliggende 'I Might Be Wrong: Live Recordings' ook nogmaals uit te brengen.

Label Capitol/Parlophone Datum: maart 2007 Waardering: