DVD: All The King's Men

Lars (detulp050)
In de jaren dertig leken de Verenigde Staten een beetje op Sicilië. De mafia vierde hoogtij en de overheid was corrupt. De witteboordencriminelen haalden bakken met geld binnen, terwijl de arbeiders en boerenkinkels het moesten stellen zonder goede voorzieningen. Huey Long was zelf ook een boerenkinkel, maar dan eentje met een opleiding. Als advocaat kon hij de overheidsgraaierij niet aanzien en als bewaker van de lokale schatkist vocht hij tegen de corruptie. Hij kreeg de steun van het volk en werd op den duur gekozen tot gouverneur en later zelfs tot senator. Jammer genoeg bleek het spreekwoord 'macht corrumpeert' ook op hem van toepassing, want hij begon te regeren als tiran. Geliefd door het volk om zijn Robin Hoodachtige politiek, maar gehaat door de industriëlen en democraten. Uiteindelijk werd zijn leiderschap zijn dood, want in 1935 werd hij vermoord door een tegenstander. Eén van de grootste Amerikaanse auteurs, Robert Penn Warren, schreef in 1946 het boek All The King's Men, gebaseerd op het leven van Huey Long, maar naar eigen zeggen was het boek pure fictie. Al in 1949 werd het boek verfilmd, toen met Broderick Crawford in de hoofdrol. Die verfilming won drie Academy Awards (beste film, beste mannelijke hoofdrolspeler en beste vrouwelijke bijrol) en sinds kort is er een nieuwe verfilming verkrijgbaar op dvd. Door de prachtige aankleding van het geheel ontstaat een sfeer waardoor je je als kijker echt in de jaren vijftig waant.

Sean Penn als volksmenner
In All The King's Men is de naam van de Huey Long niet terug te vinden. Hier is Willie Stark de sympathieke boerenkinkel die de wet buigt om van de rijken te stelen en, na een stukje zelfverrijking, het geld uit te geven aan de armen van Louisiana. Sean Penn speelt de uitbundige charmeur, terwijl hij Jude Law (als Jack Burden) aan zijn zijde heeft als voormalig journalist die afkomstig is uit een gegoede familie. We volgen beide heren, soms samen, maar vaak apart van elkaar, tijdens de loopbaan van Stark. Het levert een hoop mooie beelden op van een volksmenner die de rijken der aarde ongemakkelijk doet toekijken. Tegelijk zien we het drama achter Stark en zijn medewerkers. De vrienden van Jack worstelen met de rol die zij toebedeeld krijgen in de nieuwe verdeling en Jack zelf moet op een gegeven moment zelfs zijn eigen peetvader, rechter Irwin (Anthony Hopkins), chanteren om steun te verwerven voor Stark.

Remake van een succes
Waarom zou je in hemelsnaam een film verfilmen die drie Oscars heeft gewonnen? Je kunt er in principe alleen maar op verliezen, want de eerste All The King's Men bevatte alle ingrediënten al om het verhaal van de goedwillende dictator goed uit te werken. Het grote verschil tussen de twee films is dat de nieuwe film zich afspeelt in de jaren vijftig in plaats van de jaren dertig. Het biedt de makers iets meer mogelijkheden om het geheel er anders uit te laten zien, maar het is niet revolutionair anders. Volgens de meegeleverde 'making of' hebben de acteurs zich sterk verdiept in het originele boek, om zo nog beter hun rol te kunnen vertolken. Hoofdrolspeler Sean Penn spant in ieder geval de kroon als het gaat om het imiteren van de echte Huey Long. Hij zwiert en zwaait driftig met zijn armen als hij een speech houdt en doet geen enkele moeite om zijn accent te verbergen. Het lijkt alsof Penn een cursus overacteren heeft gevolgd, maar als je de originele beelden van Long ziet, begrijp je dat zijn vertolking perfect is. De dubbele verhaallijn in de film, ook afkomstig uit het boek, is vernuftig verwerkt in de film, al wordt dat voor de kijker pas na een kwartier echt duidelijk. Jude Law, die als rechterhand van Willie Stark fungeert, voelt zich duidelijk thuis in zijn rol als oprechte assistent die soms met pijn in zijn hart de opdrachten van zijn baas ten uitvoer brengt. Ook de rest van de bekende cast doet zijn werk naar behoren. De vrij kleine rol van Mark Ruffalo is met gevoel voor drama gespeeld en ook Kate Winslet staat haar mannetje.

In de meerdere korte 'making of' filmpjes maken we niet alleen kennis met de cast en regisseur, maar kan de kijker ook meer te weten komen over de echte Huey Long. Ook is er een item besteed aan het boek van Robert Penn Warren en geven de acteurs hun visie op de wijze waarop het verhaal recht doet aan het boek. Vooral de items waarin de vergelijking wordt gemaakt tussen deze film en het leven van Huey Long zijn vrij interessant, voor de rest is het extra materiaal vrij mager.

All The King's Men is een intrigerend drama over een bewogen persoon uit de Amerikaanse geschiedenis. Alle ingrediënten voor een pakkend drama zijn aanwezig en de film weet dan ook zeker indruk te maken. Soms lijkt het alsof er net iets te vaak een doodlopend zijweggetje wordt bewandeld, maar op den duur komt er voor vrijwel alles een verklaring. Of de nieuwe verfilming de oude doet verbleken is natuurlijk vooral een kwestie van smaak, maar het is in ieder geval een goed geslaagde poging.

Label: Sony H.E. Releasedatum: 4 juni 2007 Kijkwijzer:
Waardering film: Waardering extra's: