DVD: Growing Pains - seizoen 1

Lars (detulp050)
Eind jaren tachtig kon je met gemak een avondje televisie vullen met komedieseries over knusse gezinnetjes. Zo had je bijvoorbeeld Familie Ties en Full House, maar ook Growing Pains was zo'n serie. In 1985 werd deze gezinsserie voor het eerst uitgezonden in de Verenigde Staten en enkele jaren later bracht de publieke omroep de serie ook in Nederland op de buis. De serie zou internationaal een groot succes worden, er volgden nog meerdere seizoenen en zelfs een film. Ook was Growing Pains de serie waarin Leonardo DiCaprio zijn internationale debuut kende. Sinds kort is het eerste seizoen op dvd verkrijgbaar.

Centraal in Growing Pains staan de belevenissen van de familie Seaver. Vroeger zorgde moeder Maggie voor de kinderen en werkte vader Jason als psychiater buitenshuis, maar nu zijn de rollen omgedraaid. Maggie is aan de slag gegaan als journalist op kantoor en Jason heeft nu de praktijk aan huis. Hun kinderen verschillen van elkaar als dag en nacht. Vooral de oudste, Mike, is een ware doerak. Hij gaat vaak uit, doet het niet altijd even goed op school en met zijn gekke plannetjes komt hij vaak in de problemen. Gelukkig zit zijn hart op de goede plaats, net als bij zijn broertje en zusje. De laatste is een ware bolleboos die soms wat te streberig is, maar soms ook haar verlegen momenten kent. Als laatste is er de eigenwijze Ben, die zich qua avontuurlijkheid het liefste spiegelt aan zijn broer, maar net zo zachtaardig is als zijn zus. Elke aflevering verloopt via een vast patroon en er zijn dan ook weinig echte verrassingen binnen de serie. De avonturen zijn vrijwel nooit echt bijzonder, maar het is makkelijk om mee te leven met de belevenissen van de Seavers. Het is moeilijk om er precies de vinger op te leggen, maar ondanks het brave karakter van de serie, heeft Growing Pains toch zeker zijn charme.

Het eerste seizoen van Growing Pains is nu dus op dvd verschenen. Gezien de leeftijd van de serie, zeker zo'n twintig jaar oud, is het niet meer dan normaal dat de beeldkwaliteit soms tegenvalt. De ietwat fletse kleuren geven je eigenlijk wel het echte jaren 80-gevoel en de serie is niet zo afhankelijk van het visuele spektakel dat de matige beelden storen. Naast de 22 afleveringen (in totaal zo'n negen uur) bevat de dvd een aantal bloopers, een paar verwijderde scènes en een korte terugblik. In de terugblik kijken de hoofdrolspelers met elkaar terug op de audities en op de serie. Daarbij is het vooral erg vermakelijk om te zien hoe de acteurs in de afgelopen twintig jaar zijn veranderd.

Growing Pains is een serie vol nostalgie. Eigenlijk is het een soort voorloper van de hedendaagse sitcom, maar dan wel met een flink moralistisch sausje. Niet dat de serie zo braaf is, papa en mama Seaver maken regelmatig seksueel getinte opmerkingen naar elkaar, maar alles loopt altijd goed af en er is altijd wel een wijze les te leren. De release op dvd is vrij netjes, al is de adviesprijs absurd hoog (42 euro).

Label: Warner Bros Releasedatum: 25 april 2007 Kijkwijzer:
Waardering film: Waardering extra's: