Boek: Catalin Dorian Florescu - De Blinde Masseur

Phedre77
De Blinde Masseur is het eerste boek van Florescu dat vertaald is in het Nederlands. Florescu publiceerde twee keer eerder een roman (2001 en 2002), maar die zullen we in het Duits moeten lezen. Tenzij de Nederlandse uitgeverij ze alsnog gaat vertalen. Wat mij betreft een goed plan, want De Blinde Masseur is echt steengoed.

Teodor en Ion
In een ietwat traag begin leren we de hoofdpersoon van het verhaal kennen, Teodor Moldovan. Hij is met de auto op weg naar Roemenië, na er vele jaren eerder te zijn weggevlucht. Teodor heeft een goede baan en een veilig leven in Zwitserland, maar heeft het gevoel dat hij iets mist in zijn leven. Hij vertrekt naar zijn vroegere dorp om zijn jeugdliefde Valeria te zoeken. Tijdens deze lange en vermoeiende autorit strandt hij op een bosweggetje. Hij wordt daar gevonden door een blinde man, die hem meeneemt naar het dichtstbijzijnde dorp, Moneasa. Daar verandert Teodors leven voorgoed. De invloed van Ion, de blinde man, is door het hele dorp en daarbuiten voelbaar. In ruil voor massagebehandelingen laat Ion mensen boeken inlezen op cassettebandjes, zodat hij nog kan genieten van literatuur. Samen met vier jonge mannen, 'de filosofen', zit hij de rest van de dag te drinken en praten. Teodor merkt dat de blinde masseur niet slechts een blinde masseur is.

Sfeervol
Het is moeilijk om te omschrijven waar dit boek nu zo goed in is. Het verhaal is vrij origineel, maar zo zijn er wel meer. Florescu’s vertelstijl is erg sterk en bijzonder. Elk detail van het vertelde verhaal valt volledig natuurlijk op zijn plaats. De omgeving en onbelangrijke gebeurtenissen worden op een dermate sfeervolle manier beschreven dat je uit Teodors ogen lijkt mee te kijken. Met de meest futiele dingen kan hij je als lezer nog raken. Hoe een koe voor het hek staat te wachten, omdat ze naar de stal wil. Elke zin is een rake en er is een overvloed aan kleur en smaak te vinden. De enige reden voor het missen van die vijfde ster is het feit dat het boek wat traag begint. Maar hou vol, lees door en geniet van deze rasverteller.

Uitgever: Uitgeverij Arena ISBN: 978 90 6974 822 1 Pagina's: 300