DVD: The Boys in Company C

Jelle Schot (JelleS)
'Winnaar van een Golden Globe' prijkt er op de dvdhoes van The Boys in Company C. Een vlugge blik op imdb leert echter al meteen dat de film helemaal geen Golden Globe heeft gewonnen, maar dat Andrew Stevens, die de rol speelt van de drugsverslaafde, sportgekke soldaat Billy Ray Pike, enkel genomineerd was voor zijn debuut. Dat de makers van deze Essential Cinema uitgave dat niet wisten gaat ook niet op, want in het bijgeleverde boekje staat het wel weer goed. Hoe slecht moet een film wel niet zijn als je dit soort goedkope trucjes als publisher moet uithalen? De beeld- en geluid kwaliteit zijn ook nog eens niet echt om over naar huis te schrijven, maar misschien is dat te wijten aan het lowbudget karakter van de film zelf, die gefilmd werd met geld van de Hongkongse productiemaatschappij Golden Harvest. Een goed begin is het in ieder geval niet.

Voorloper Full Metal Jacket
Gelukkig is The Boys in Company C, een kritische Vietnamfilm uit 1978, niet zo slecht als de dvdrelease doet vermoeden. De regie van Sidney J. Furie, die ook verantwoordelijk is voor 'klassiekers' als Superman 4, is niet al te sterk, net als de acteerprestaties, maar het verhaal zit goed in elkaar. Vanaf het begin van hun opleiding worden een aantal rekruten gevolgd, die we later in Vietnam vooral zien sneuvelen. Vanwege de structuur wordt The Boys in Company C vooral vergeleken met Stanley Kubricks Full Metal Jacket, die zo'n vijf jaar later gemaakt werd. Een andere niet te missen overeenkomst is de rol van de meedogenloze drilsergeant, die in beide films wordt gespeeld door R. Lee Ermey. In The Boys in Company C is hij niet zo legendarisch als in 1987, maar niettemin indrukwekkend.

Toch komt de film in bootcamp nog niet op gang, maar zodra ze in de jungle belanden wordt het steeds intrigerender. Wegens geldgebrek is de actie niet al te spectaculair en de reacties van bepaalde soldaten werken enkel op de lachspieren. De film moet het dan ook al vooral hebben van de vernieuwende weergave van de oorlog. Niet de heroïek staat centraal, maar de corruptie van de leiders, de slechte commandanten en de complete nutteloosheid en gekte. Dat klinkt nu niet al te verrassend, maar The Boys in Company C was samen met o.a. The Deer Hunter één van de eerste die de taboes wist te doorbreken.

Dat maakt het echter nog geen geweldige film, helemaal niet met deze uitgave. Vooral de bijrolacteurs leveren echte wanprestaties, en de voetbalwedstrijd tegen een Vietnamees team waarmee Charlie Company uit de oorlog kan blijven als ze winnen, is nogal ongeloofwaardig weergegeven. Niet al te goed, maar ook niet echt slecht. Een dvd voor in de budgetbak.

Label: Dutch FilmWorks Releasedatum: 24 april 2007 Kijkwijzer:
Waardering film: Waardering extra's: n.v.t.