DVD: Criminal Minds - Seizoen 1

Noud de Greef (gr8w8)
De culturele industrie draait overuren. Op het eerste gezicht lijkt ook Criminal Minds slechts een kleine adaptatie op de bekende formule. Ook hier gaat een team van FBI agenten achter een moordenaar aan en wint het vooral door denkkracht.

In deze serie is het team afkomstig van BAU, wat staat voor Behavorial Analysis Unit. Profilers dus, agenten die proberen te denken als de dader om zo de misdaad op te lossen. Aan de hand van de manier waarop de misdaad is gepleegd, proberen ze af te lezen hoe de dader te werk is gegaan en wat dat betekent. Ze richten zich dus op de dader, in plaats van de misdaad. Dat vereist nogal wat inlevingsvermogen. Elk teamlid heeft dan zelf ook een bijzonder achtergrond - lees probleem - wat zich langzaamaan ontpopt binnen de serie. Zo wordt elke aflevering op zich een verhaal, maar is er ook een intrige over de hele serie heen. Dat zit ook wel in een succes serie als House MD, maar in deze serie is het sterker aanwezig. Kijkers vasthouden voor dummy's, les 1. Dat is niet negatief, er zijn slechtere gewoonten verzinnen. Of toch niet, aangezien de schrijvers van de serie zich laten inspireren door echte zaken. De waarheid is vaak erger dan de fantasie.

Iedereen heeft recht op zijn eigen problemen
Die verhaallijn over meerdere afleveringen betreft de agenten zelf. Ieder heeft zo zijn achtergrond en eigenlijk ook de daaruit voortvloeiende specialisatie. De twee belangrijkste van het stel: Brein is Jason Gideon (Mandy Patinkin). Zonder discussie is hij numero uno van de gedragskunde, maar soms worden er nog twijfels gezet bij zijn stabiliteit. Hij is er even uit geweest na een foute analyse die het leven van wat agenten kostte. De eenheid zelf staat onder leiding van Hotchner, gespeeld door Greg van Dharma & Greg. Hij speelt hier een serieuze kant van Greg, die met zijn babbel het vertrouwen van daders en verdachten weet te winnen. Dat heeft allemaal ergens een oorsprong, want tussen de regels door telkens weer opduikt. In Criminal Minds worden de karakters niet echt geïntroduceerd, maar stilaan druppelt er wat door in plaats van een voorgekauwde soap. Soms komt het onverwachts, zoals Gideon die ineens vol twijfel blijkt te zijn als het over het bellen van zijn zoon gaat. Of als blijkt waar de expertise en motivatie van een van de agenten vandaan komt.

Serial killers make lousy tourist attractions.
Elke aflevering volgt een relatief standaard patroon. Een moordpartij die lijkt te duiden op een ziek persoon – ik zou zeggen dat iedereen die moord ziek is, maar goed – en de eenheid wordt opgeroepen. Ze proberen zonder in te gaan op mogelijke verdachten een profiel van de dader op te stellen, waarna er wordt gekeken of daar iemand bij zou passen of waar ze het eerste moeten zoeken. Uiteraard zitten ze er zelden naast, want het zou gek zijn als er in een aflevering geen misdaad wordt opgelost. Wat niet betekent dat er ook altijd een goed slot aan zit.

Ook deze serie heeft een gadget. Zoals House MD even de ziektekiemen in close-up in beeld brengt, zo verandert de omgeving tijdens de briefing in het plaats delict. Erg handig om snel uitleg te kunnen geven, beelden zeggen immers meer dan 1.000 woorden. Enfin, de kapstok van de serie is natuurlijk niet bijster origineel, de invulling echter wel. Was vroeger de psycholoog in een criminele serie vaak maar een bijrolletje, nu is er een hele serie op gebaseerd. En nee, het zijn niet bepaald mietjes. Tuurlijk zit er zo nu en dan ook wat actie in, maar de moorden zelf komen nooit vol in beeld. De kracht van suggestie is echter veel groter. Juist het inleven in een criminele geest maakt het spannend. Je snapt het wel, maar begrijpen doe je het nooit. Toch?

Op de DVD's staan ook wat extra's. Nou is dat relatief erg weinig op de totale speelduur van een serie en het is ook hier de gebruikelijke mik. Een Making of, Deleted Scenes en commentaar onder enkele afleveringen. Niet heel bijzonder, maar leuk om eens te luisteren.

Label: Buena Vista/Touchstone Releasedatum: 18 april 2007
Kijkwijzer:
Waardering film: - Waardering extra's: