Film: Blades of Glory

Joost (Tweek)
Kunstschaatsen lijkt niet meteen de meest voor de hand liggende keuze voor een komedie, maar Blades of Glory doet een serieuze poging. De hoofdrollen zijn weggelegd voor Will Ferrell en Jon Heder. De laatste paar films waar Will Ferrell de hoofdrol in speelde verschenen in Nederland niet in de bioscoop, maar kwamen wel uit op DVD. Dit komt voornamelijk door de gekozen onderwerpen, die erg op de Amerikaanse markt waren gericht. Kunstschaatsen heeft in Nederland geen grote aanhang, maar de meeste mensen zullen de film ook niet voor hoogstandjes op schaatsgebied bezoeken.

De korte kür
Jimmy MacElroy (Jon Heder) werd op jonge leeftijd geadopteerd door Darren MacElroy (William Fichtner), met als enige doel van Jimmy een wereldkampioen kunstschaatsen te maken. Jimmy neemt de sport dan ook erg serieus en is erg introvert. Chazz Michael Michaels (Will Ferrell) is MacElroys tegenpool. Hij leerde het schaatsen op straat, deed mee aan undergroundwedstrijden en is seksverslaafd. Waar Jimmy knuffelbeertjes naar zich gegooid krijgt, wordt Chazz getrakteerd op bh’s. Het is dan ook niet verwonderlijk dat ze ook buiten het ijs elkaars rivalen zijn. Na een gevecht tijdens een huldigingceremonie worden beiden voor het leven geschorst en raken in vergetelheid. Totdat ze er achter komen dat ze nog wel mee kunnen doen aan kunstschaatsen voor paren. Door hun liefde voor het kunstschaatsen zetten ze hun problemen opzij en vormen ze het eerste mannelijke paar in kunstschaatsen. Hierbij zullen ze het moeten opnemen tegen de zeer competitief ingestelde Stranz Van Waldenberg (Will Arnett) en Fairchild Van Waldenberg (Amy Poehler). Gelukkig worden ze bijgestaan door hun coach (Craig T. Nelson).

De lange kür
Een film met Will Ferrell staat meestal garant voor absurde karakters en al even gestoorde humor. Blades of Glory is hier dan ook geen uitzondering op. De kostuums zijn erg flamboyant en sluiten perfect aan op de personages en de schaatswedstrijden. Will Ferrell en Jon Heder hebben een goede chemie samen en dat zorgt ervoor dat de meest onbenullige ruzies hilarisch zijn. Amy Poehler en Will Arnett hebben duidelijk plezier in hun rollen en zorgen daarmee voor enkele hoogtepunten. De grappen in de film zijn over het algemeen vrij standaard, maar gelukkig zijn er genoeg uitschieters. Toch zit de film er enkele keren goed naast, de stalker van Jimmy is nooit echt grappig en ook een erg onsmakelijke scène aan het eind had beter weggelaten kunnen worden. Het lijkt erop dat de schrijvers van de film geïnspireerd werden door de film The Cutting Edge, ook daar draait het om een onwaarschijnlijk paar wat de top moet bereiken. De overeenkomsten houden daar niet op. Heel erg is dit overigens niet, aangezien het in Blades of Glory voornamelijk om de absurde situatie en de parodie op het kunstschaatswereldje gaat. Het is dan ook opmerkelijk dat enkele grote namen uit de schaatswereld hun medewerking aan de film verleenden.

Het juryrapport
Blades of Glory geeft precies wat je kan verwachten van een film met Will Ferrell in de hoofdrol. De film zal dan ook niet voor iedereen weggelegd zijn, maar als je eerdere films als Anchorman en Talladega Nights geweldig vond, dan zal je niet teleurgesteld worden. Of je nou wel of niet helemaal gek bent van kunstschaatsen, na Blades of Glory zul je nooit meer hetzelfde naar de sport kijken.

Label: Universal Pictures Releasedatum: 10 mei 2007 Kijkwijzer:
Waardering film: