DVD: The Departed

Jelle Schot (JelleS)
De meeste filmremakes komen vaak niet eens in de buurt van het origineel, laat staan als de geldschieters uit de heuvels van Hollywood komen. Vooral Azië is tegenwoordig populair in de Amerikaanse filmindustrie, maar haast alle remakes (voornamelijk horror) mislukten hopeloos. Martin Scorsese's The Departed, waarvoor hij eindelijk zijn meer dan verdiende Oscar voor Beste Regie ontving, is de spreekwoordelijke uitzondering die de regel bevestigt. Scenarioschrijver William Monahan vertaalde het script van de Hongkongse misdaadthriller Infernal Affairs (2002) naar Boston, Massachusetts.

De Triade is verruild voor de Ierse maffia in Southie, twee nieuwe karakters zijn toegevoegd, maar voor de rest is er aan het verhaal weinig gesleuteld. Centraal staan twee politierekruten. Colin Sullivan (Matt Damon) infiltreert voor de Ierse maffia een speciale eenheid die de georganiseerde misdaad in Boston moet oprollen. Billy Costigan (Leonardo DiCaprio) wordt zogenaamd uit het korps getrapt, om als undercover de maffia binnen te dringen. Beide organisaties worden steeds meer bewust van de ratten in hun midden en proberen de bedriegers te ontmaskeren. Een spannend dubbelspel ontvouwt zich, maar ook de gevolgen voor de psychische toestand die het leven tussen twee werelden op met name Billy heeft, maken The Departed meer dan de moeite waard.

Een waardige remake
Welke van de twee nu beter is doet er echter niet toe, dat zal zeer persoonlijk zijn. Een verstokte fan van de Infernal Affairs trilogie zal The Departed misschien snel afkraken, maar de Amerikaanse versie heeft wel degelijk bestaansrecht. Dat zit hem vooral in de unieke sfeer, het Ierse criminele circuit is niet iets dat je vaak tegenkomt in gangsterfilms, met de hand van Scorsese overal zichtbaar. Als er één regisseur weet hoe hij het gangsterleven op een aantrekkelijke manier moet neerzetten dan is hij het uiteraard wel. Met o.a. Goodfellas (1990) en Mean Streets (1973) maakte hij al een aantal van de beste in het genre.

Al in de openingsscène snap je waarom Scorsese tot een grootheid is uitgegroeid. Archiefbeelden tonen rassenrellen in Boston, de crimineel Frank Costello (Jack Nicholson) loopt een winkel in het zuiden van de stad in, de Ierse wijk die hij totaal beheerst. Onder de opzwepende klanken van Gimme Shelter van The Rolling Stones vraagt hij de eigenaar om beschermingsgeld, intimideert zijn dochter en geeft de jonge Colin Sullivan geld en eten om hem al vroeg voor zich te winnen. De toon is gezet, de sympathie voor de moordlustige maffiabaas gewekt. Je zit meteen in het verhaal en vooral de sfeer, om er pas tweeënhalfuur later uit te komen.

Geen klassieker
Helaas zijn er ook een aantal minpunten. Zo zijn de uitspraken van de alsmaar scheldende sergeant Dignam (Mark Wahlberg) duidelijk bedoeld voor het komische effect, en slaan daardoor juist de plank volledig mis. Er wordt te veel geoveracteerd waardoor de geloofwaardigheid af en toe ver te zoeken is. Gelukkig maakt Jack Nicholson heel veel goed als de charmante maar ijskoude maffiabaas, en ook DiCaprio als de fragiele infiltrant zet één van zijn beste rollen tot nu toe neer. De gebreken zorgen ervoor dat The Departed niet Scorseses nieuwe meesterwerk is, maar dankzij onder meer het ijzersterke, intrigerende verhaal en een sublieme soundtrack is het wel degelijk wederom een geweldige misdaadfilm.

De special edition uitgave mag er wezen. Op de tweede schijf vind je drie extra's, waaronder twee featurettes. Één over het leven van maffiabaas James Whitey Bulger, waar The Departed losjes op gebaseerd is, en een kort interview met o.a. Martin Scorsese over de invloed van zijn jeugd in Little Italy en oude gangsterfilms als The Public Enemy uit 1931. Zoals altijd staan er ook een aantal deleted scenes bij de extra's, ditmaal maar liefst 18 minuten lang, met commentaar van de regisseur. Niets bijzonders allemaal, maar interessant genoeg om je nog een uurtje langer te vermaken.

Label: Warner Bros. Releasedatum: 9 mei 2007 Kijkwijzer:
Waardering film: Waardering extra's: