Boek: Desmond Morris - De naakte aap

Patrick (maduropa)
De naakte aap.Veertig jaar geleden bracht Desmond Morris zijn "onderzoeksrapport" uit over de diersoort, de naakte aap. Als zoöloog heeft hij deze soort zorgvuldig bestudeerd en daarnaast ook vele wetenschappelijke werken van collega's goed doorgenomen. Zijn werk is nu, veertig jaar later, nog altijd toonaangevend en als zeer compleet te benoemen.

Alle zoölogen bestuderen hun onderwerp meestal door hun fascinatie met hun soort, en Desmond Morris is daarbij geen uitzondering. Met veel enthousiasme bespreekt hij de evolutie van de naakte aap, goed vergezeld van feiten en uitgebouwde theorieën. Daarbij slaat hij de vele rituelen die deze inventieve soort heeft gelukkig niet over. Zo gaat het boek o.a. over seks, opvoeding en agressie binnen de soort en legt hij uit waarom bij deze jagende primaat ook het vrouwtje plezier beleeft aan de copulatie. Morris beschrijft het gedrag en verklaart daarbij het hoe, wat en waarom het zo gekomen is, en hoe de naakte aap is geëvolueerd.

Desmond Morris is geen onbekende onderzoeker en omdat het werk "De naakte aap" al veertig jaar bestaat is deze dan ook zeer bekend. Naast het boek "De naakte aap" heeft hij meerdere boeken geschreven van studies over deze soort, maar ook andere primaten en dieren zijn door hem beschreven. Ook heeft hij meerdere televisie-producties op zijn naam staan, waarvan "The human animal", gemaakt in 1996 voor de BBC, nog het meeste lijkt op zijn boek "De naakte aap"

Desmond Morris
Desmond Morris

Het boek is dan misschien wel gedateerd en doordat men tegenwoordig veel vrijer lijkt te zijn doet het boek niet meer zoveel stof opwaaien als veertig jaar geleden. Maar het is nog steeds zeer amusant en vooral interessant om te lezen. In het verleden werd het al origineel en ongelooflijk vermakelijk genoemd. Die waardering blijft zeker gelden en de vermakelijke tekst is voor iedereen uitstekend op te nemen. Dit boek is nog altijd een aanrader te noemen en zal dat ook in de toekomst blijven.

Uitgever: Uitgeverij AW Bruna ISBN: 978022993057 Pagina's: 319